Název předmětu | Základy čtenářské gramotnosti pro žáky primární školy |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KZCG@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Rozvoj čtenářské gramotnosti v různých etapách vzdělávací dráhy dítěte. Význam čtení pro život, předpoklady pro čtení a dovednosti školáka z hlediska čtenářské gramotnosti. Definice čtenářské gramotnosti a pojmů s ní související. Čtení s porozuměním. Čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. Metody a strategie na rozvíjení kritického myšlení. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. Úloha školy a rodiny ve vztahu k rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem čtenářská gramotnost a popsat vývojové modely a jednotlivé úrovně gramotnosti, - charakterizovat mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA, - charakterizovat proces porozumění textu, - porozumět základní problematice rozvíjení porozumění textu, - osvojit si a umět aplikovat metody na rozvíjení čtenářské gramotnosti, - obeznámit se s metodami a strategiemi rozvíjejícími kritické myšlení, - vytvořit aktivity s ohledem na propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí podle RVP pro 1. stupeň základních škol.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |