Předmět: Český jazyk 1 (skladba)

« Zpět
Název předmětu Český jazyk 1 (skladba)
Kód předmětu KČJ/KUC1Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka je zaměřena na procvičování komplexní analýzy věty a souvětí (větné členy a vztahy mezi nimi, vztahy mezi větami v souvětí, vedlejší věty nepravé), a to z pohledu syntaxe tradiční a především syntaxe valenční.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Semináře jsou zaměřeny jednak na sytax tradiční, jednak na nově zaváděnou syntax valenční. Do výkladu jsou zařazovány i kapitoly z funkčně a sémanticky orientované syntaxe, a to v rozsahu, který odpovídá možnostem uplatnění ve školní praxi. Předmět syntaxe, věta a výpověď, komunikativní funkce, základová větná struktura, gramatický větný vzorec, zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby;Syntagmata, Syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjádření,komplexní větný člen;Predikát,typy predikátu, vedlejší věta přísudková; Subjekt, bezsubjektové struktury, vedlejší věta subjektová; Objekt, vedlejší věta objektová;Adverbiale základní klasifikace, vedlejší věta adverbialní, atribut kongruentní, atribut nekongruentní, vedlejší věta atributivní;Atribut verbální - kongruenční, rekční, vedlejší věta doplňková; Souvětí hypotaktické. Souvětí parataktické; Výstavba textu;Aplikace syntaxe v učivu českého jazyka na ZŠ.
Osvojit si základní dovednosti nutné pro smysluplnou tvorbu vět, souvětí a delších jazykových útvarů.
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

aktivní účast na seminářích, zvládnutí zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • Hauser, P. (2003). Základy skladby češtiny.. Brno: MU.
  • Hubáček, J. aj. (2002). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade mecum.
  • SVOZILOVÁ, N. (2003). Jak dnes píšeme / mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině.. Praha: H&H.
  • Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
  • Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole.. Olomouc: UP.
  • Zouharová, M. (1992). Základní syntaktické pojmy 1.. Olomouc: UP.
  • Zouharová, M. (2002). Zvláštnosti pojmu - termínu ve vyučování se zřetelem k syntaxi.. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní