Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka je zaměřena na procvičování komplexní analýzy věty a souvětí (větné členy a vztahy mezi nimi, vztahy mezi větami v souvětí, vedlejší věty nepravé), a to z pohledu syntaxe tradiční a především syntaxe valenční.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Semináře jsou zaměřeny jednak na sytax tradiční, jednak na nově zaváděnou syntax valenční. Do výkladu jsou zařazovány i kapitoly z funkčně a sémanticky orientované syntaxe, a to v rozsahu, který odpovídá možnostem uplatnění ve školní praxi. Předmět syntaxe, věta a výpověď, komunikativní funkce, základová větná struktura, gramatický větný vzorec, zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby;Syntagmata, Syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjádření,komplexní větný člen;Predikát,typy predikátu, vedlejší věta přísudková; Subjekt, bezsubjektové struktury, vedlejší věta subjektová; Objekt, vedlejší věta objektová;Adverbiale základní klasifikace, vedlejší věta adverbialní, atribut kongruentní, atribut nekongruentní, vedlejší věta atributivní;Atribut verbální - kongruenční, rekční, vedlejší věta doplňková; Souvětí hypotaktické. Souvětí parataktické; Výstavba textu;Aplikace syntaxe v učivu českého jazyka na ZŠ.
Osvojit si základní dovednosti nutné pro smysluplnou tvorbu vět, souvětí a delších jazykových útvarů.
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
aktivní účast na seminářích, zvládnutí zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Hauser, P. (2003). Základy skladby češtiny.. Brno: MU.
-
Hubáček, J. aj. (2002). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade mecum.
-
SVOZILOVÁ, N. (2003). Jak dnes píšeme / mluvíme a jak hřešíme proti dobré češtině.. Praha: H&H.
-
Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.
-
Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole.. Olomouc: UP.
-
Zouharová, M. (1992). Základní syntaktické pojmy 1.. Olomouc: UP.
-
Zouharová, M. (2002). Zvláštnosti pojmu - termínu ve vyučování se zřetelem k syntaxi.. Olomouc: UP.
|