Předmět: Aktuální otázky gramatiky

« Zpět
Název předmětu Aktuální otázky gramatiky
Kód předmětu KČJ/KUAOQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jde o skloubení teoretických znalostí studentů a požadavků školy na vyučování českého jazyka. V seminářích budou řešeny aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce s důrazem na aplikaci jazykových poznatků v kontextu se základními principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, integrací poznatků a komunikační výchovou. Semináře budou zaměřeny zejména na obtížnější jazykové učivo ve 4. a 5. ročníku základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Jde o skloubení teoretických znalostí studentů a požadavků školy na vyučování českého jazyka. V seminářích budou řešeny aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce s důrazem na aplikaci jazykových poznatků v kontextu se základními principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, integrací poznatků a komunikační výchovou. Semináře budou zaměřeny zejména na obtížnější jazykové učivo ve 4. a 5. ročníku základní školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na konzultacích, průběžné plnění úkolů a vytvoření portfolia studenta. Některé úkoly: Prezentace vybraného gramatického učiva induktivní metodou (vyvození). Vytvoření přípravy na hodinu českého jazyka s využitím aktivizačních metod a forem práce. Vytvoření souboru aktivizačních cvičení pro jazykové vyučování. Vytvoření seznamu literatury a portálů s tematikou jazykového vyučování.
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • Hauser, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (tři díly).. Brno: MU.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní