Předmět: Aktivizační metody ve výuce ČJL

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce ČJL
Kód předmětu KČJ/KUAMQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Semináře jsou zaměřeny zejména na motivaci žáků v jazykové složce předmětu český jazyk. Studenti získají zkušenosti se zařazováním aktivizačních metod a forem práce v různých fázích vyučování a osvojí si řadu cvičení tradičních (například využití všestranných jazykových rozborů) až například po metody RWCT (Kritického myšlení). Získají rovněž přehled o metodických oporách pro učitele.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů. Vybrané úkoly: Seznámení se strukturou RVPZV (zaměřeno na 1. stupeň). Analýza vybraného ŠVP. Vytvoření vlastního aktivizačního cvičení do jazykového vyučování.
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Bláhová, R. (2008). Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. (poslední aktualizace). Praha: Raabe.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2004). Jak se děti učí hrou. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní