Předmět: Mateřský jazyk s didaktikou 5

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk s didaktikou 5
Kód předmětu KČJ/KTMJ5
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Literatura pro děti a mládež a její místo v celonárodní literatuře; Lidová pohádka, její včleňování do umělecké literatury, folkloristické teorie pohádky. Sběratelé a převypravovatelé; Autorská pohádka, typologie. Vývoj české autorské pohádky od konce 19. století do současnosti;Světová autorská pohádka a fantasy, nejvýznamnější představitelé; Česká a světová poezie pro děti od konce 19. století do současnosti; Příběhová próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé; Próza s dívčí hrdinkou;Trivialita a brak v kontextu prózy s dívčí hrdinkou; Dobrodružná literatura pro děti a mládež;Nejvýznamnější autoři české a světové literatury s přihlédnutím k základním tematickým variantám žánru;Historická a životopisná tematika v české literatuře pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit literaturu pro děti a mládež jako svébytnou a plnohodnotnou součást národní literatury, která je určena specifickému okruhu čtenářů, a přispět k vytvoření předpokladů pro vlastní kvalifikovanou interpretaci klasických i současných textů pro děti.
Student získá po absolvování disciplíny přehled o literatuře pro děti a mládež jako svébytné součásti národní literatury, která je určena dětským čtenářům. Bude mít základní znalosti o vývoji a současné podobě české a světové literatury pro děti a mládež, bude schopen analyzovat a interpretovat literární díla určená dětem a bude schopen rozlišovat literaturu umělecky hodnotnou od literatury konzumní.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, B. (2000). Za tajemstvím pohádek.. Praha: Lidové noviny.
  • CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha: Portál.
  • DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • HUTAŘOVÁ, I. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • JANOUŠEK, P. aj. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989.. Praha: Academia.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha - Litomyšl: Paseka.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • PROPP, V. J. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie.. Jinočany: H&H.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV.
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2016). Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc.
  • SLIACKÝ, O. aj. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež.. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • STUDENTOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
  • ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • Toman, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vydání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. a STANISLAVOVÁ, Z. (2006). Současná slovenská literatura pro děti a mládež.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2018). S holokaustem za zády. Ostrava.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr