Předmět: Mateřský jazyk s didaktikou 4

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk s didaktikou 4
Kód předmětu KČJ/KTMJ4
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tvarosloví. Skladba. Komunikační a slohová výchova. Charakteristika slohových útvarů a postupů na 1. stupni ZŠ. Stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Osnova. Reprodukční a produkční sloh. Základní etapy jejich nácviku. Vypravování. Popis a jeho druhy. Žánry písemného a mluveného projevu - formy společenského styku. Didaktické hry, aktivizační metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazkya na ZŠ. Pozornost je věnována novému legislativnímu vymezení tohoto předmětu v RVP ZV. Dále bude řešena problematika výuky jednotlivých jazykových rovin a rozvíjení komunikačních a stylistických dovedností žáků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • DAVID, M. (2004). Kapitoly z didaktiky slohu na 1. stupni základní školy. České Budějovice: JČU.
  • FISCHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se.. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • Kožmín, Z. (1995). Tvořivý sloh.. Praha: Victoria Publishing.
  • STYBLÍK, V., ČECHOVÁ, M. (2007). Stručná mluvnice česká: mluvnická a slohová cvičení.. Praha: Fortuna.
  • SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
  • ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr