| Název předmětu | Český jazyk - syntax |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/KTCY@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Tematické okruhy seminářů: 1) Úvod do syntaxe 2) Přísudek 3) Podmět 4) Předmět 5) Přívlastek 6) Příslovečné určení 7) Doplněk 8) Souvětí 9) Valenční syntax Studijní opory budou sdíleny prostřednictvím MS Teams.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Definovat syntax a vymezit rozdíly mezi tradičním a valenčním pojetím syntaxe. Uvést specifika věty jednoduché (včetně vět jednočlenných a dvojčlenných), souvětí a větného ekvivalentu. - Klasifikovat druhy vět podle komunikačního záměru, včetně demonstrace na konkrétních příkladech. - Klasifikovat větné členy (základní x rozvíjející, holé x rozvité, několikanásobné x komplexní). Uvést výrazy, které nejsou větnými členy nebo jsou pouze jejich součástí. - Na konkrétních příkladech demonstrovat primární a sekundární syntaktické funkce substantiv, adjektiv, verb a adverbií. - Rozpoznat a správně pojmenovat jednotlivé větné členy, vyjmenovat a charakterizovat jejich typy a na konkrétních příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. - Provést podrobnou stratifikaci jednotlivých typů přísudků, včetně konkrétních ukázek. - Objasnit základní typy souvětí v češtině, včetně příkladů. - Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu. - Vymezit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických větných vzorců.
|
| Předpoklady |
|
Vstupním předpokladem je podrobná znalost problematiky české morfologie.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
- aktivní účast na seminářích - absolvování zápočtového testu Požadavky na studenty s ISP: - absolvování zápočtového testu - plnění pracovních listů v rámci samostudia |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |