Předmět: Didaktika českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka
Kód předmětu KČJ/KTCJ@
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika českého jazyka jako vědní obor. 2. Současné pojetí českého jazyka v kurikulárních dokumentech (charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, obecné cíle i konkrétní cíle jednotlivých složek, výstupy, časová dotace předmětu, konkretizace výstupů ve Standardech základního vzdělávání). 3. Učební materiály využitelné ve výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ (učebnice, pracovní sešity, výukové programy, aplikace, webové stránky), jejich funkce a možnosti integrace do vyučování, kritéria posuzování učebnic. 4. Hláskosloví na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z fonetiky a fonologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky). 5. Pravopis na 1. stupni ZŠ (pravopis lexikální, morfologický a základy pravopisu syntaktického - didaktická transformace poznatků z lexikologie, morfologie a syntaxe do školní praxe, typy a hodnocení pravopisných cvičení). 6. Učivo o slovní zásobě na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z lexikologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody). 7. Tvarosloví na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků z morfologie do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody, algoritmizace). 8. Skladba na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků ze syntaxe do školní praxe - konkrétní učební témata, vhodné didaktické prostředky a vhodné poznávací metody). 9. Komunikační a slohová výchova na 1. stupni ZŠ (didaktická transformace poznatků ze stylistiky do školní praxe - sloh produkční a reprodukční, konkrétní slohové útvary, práce s osnovou, etapy nácviku, vhodné didaktické prostředky, specifika slohového vyučování na 1. stupni). 10. Žák se specifickou poruchou učení (zejména dyslexií, dysgrafií a dysortografií) v hodinách ČJ (příčiny vzniku poruchy, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studenti budou seznámeni s(e): - didaktikou českého jazyka jako jednou z vědních disciplín, - základními kurikulárními dokumenty (RVP ZV a Standardy základního vzdělávání, školním vzdělávacím programem), - vymezením českého jazyka v rámci RVP ZV (obecnými cíli i cíli konkrétních složek oboru Český jazyka a literatura, výstupy, časovou dotací) i s jeho specifiky, - didaktickou transformací učiva z fonetiky a fonologie, lexikologie, morfologie, syntaxe a stylistiky do školní praxe (osnování učiva, plánování učiva, výstavba vyučovací hodiny, vhodné didaktické prostředky, vhodné poznávací metody, hodnocení výkonů žáků), - učebnicemi a dalšími materiály určenými pro podporu výuky ČJ na 1. stupni ZŠ (pracovní sešity, výukové programy a aplikace, online webové nástroje), - možnostmi integrace výstupů předmětu český jazyk do dalších vyučovacích předmětů, - nejběžnějšími specifickými poruchami učení (zejména s dyslexií, dysgrafií a dysortografií), poruchami pozornosti, zkříženou lateralitou (příčiny vzniku, projevy, diagnostika, reedukace, podpůrná opatření) a jejich specifiky pro výuku českého jazyka a literatury.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - orientovat se v odborné pedagogické literatuře i didaktických materiálech vhodných pro podporu výuky ČJ, - orientovat se v osnování učiva hláskosloví, pravopisu, slovní zásoby, tvarosloví, skladby a stylistiky na 1. stupni ZŠ a toto učivo vhodně didakticky transformovat do školní praxe, - chápat specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se specifickými poruchami učení, tyto poruchy by měl znát teoreticky do té míry, aby byl v praxi schopen jednotlivé problémy diagnostikovat a odborně konzultovat a s těmito žáky vhodně pracovat.
Předpoklady
Student by měl být vybaven odpovídajícími znalostmi a dovednostmi z integrovaných vědních disciplín, tedy zejména z lingvistiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test

2024-2025 PREZENČNÍ STUDENTI Aktivní účast v seminářích. Plnění dílčích úkolů, které jsou zaměřeny na rozvoj pedagogických kompetencí. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z oblasti zvukové stránky jazyka, pravopisu, učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe. STUDENTI S ISP Aktivní účast v seminářích. Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z oblasti zvukové stránky jazyka, pravopisu, učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe. STUDENTI NA ERASMU Absolvování zápočtového testu zaměřeného na zvládnutí učiva českého jazyka z oblasti zvukové stránky jazyka, pravopisu, učiva o slovní zásobě, tvarosloví a skladby. Úspěšné absolvování ústní zkoušky, při níž budou ověřovány obecné znalosti z didaktiky českého jazyka i pedagogické dovednosti studenta spočívající v didaktické transformaci lingvistických poznatků do školní praxe.
Doporučená literatura
  • Pravidla českého pravopisu.
  • ČECHOVÁ, M. a kol. (2010). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: SPN.
  • HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I. - Část obecná. Brno: Vydavatelství MU.
  • HAUSER, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl II. - Jazyková výchova. Brno: Vydavatelství MU.
  • HÖFLEROVÁ, E. (2006). Didaktika českého jazyka pro základní školu. Ostrava: Nakladatelství OU.
  • JUCOVIČOVÁ, D. a ŽÁČKOVÁ, H. (2014). Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
  • KREJČÍ, V. Veronika Krejčí - Didaktický koutek. Olomouc: UP.
  • MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). Praha.
  • MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha.
  • Národní pedagogický institut. (2021). Rámcový učební plán. Praha.
  • PRŮCHA, J. a kol. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • SVOBODOVÁ, J. a kol. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově. 2002.
  • SVOBODOVÁ, J. (2006). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Nakladatelství UK.
  • ÚJČ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní