Vyučující
|
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy seminářů: 1) Úvod do syntaxe 2) Přísudek 3) Podmět 4) Předmět 5) Přívlastek 6) Příslovečné určení 7) Doplněk 8) Souvětí 9) Valenční syntax Studijní opory budou sdíleny prostřednictvím MS Teams.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Definovat syntax a vymezit rozdíly mezi tradičním a valenčním pojetím syntaxe. Uvést specifika věty jednoduché (včetně vět jednočlenných a dvojčlenných), souvětí a větného ekvivalentu. - Klasifikovat druhy vět podle komunikačního záměru, včetně demonstrace na konkrétních příkladech. - Klasifikovat větné členy (základní x rozvíjející, holé x rozvité, několikanásobné x komplexní). Uvést výrazy, které nejsou větnými členy nebo jsou pouze jejich součástí. - Na konkrétních příkladech demonstrovat primární a sekundární syntaktické funkce substantiv, adjektiv, verb a adverbií. - Rozpoznat a správně pojmenovat jednotlivé větné členy, vyjmenovat a charakterizovat jejich typy a na konkrétních příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. - Provést podrobnou stratifikaci jednotlivých typů přísudků, včetně konkrétních ukázek. - Objasnit základní typy souvětí v češtině, včetně příkladů. - Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu. - Vymezit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických větných vzorců.
|
Předpoklady
|
Vstupním předpokladem je podrobná znalost problematiky české morfologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- aktivní účast na seminářích - absolvování zápočtového testu Požadavky na studenty s ISP: - absolvování zápočtového testu - plnění pracovních listů v rámci samostudia
|
Doporučená literatura
|
-
Čechová Marie et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. Praha.
-
Čechová Marie. (1996). Komplexní jazykové rozbory. Praha.
-
Grepl, Miroslav - Karlík, Petr. (1999). Skladba češtiny. Cvičení a výklad. Praha.
-
GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny. Olomouc.
-
HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory. Praha.
-
HUBÁČEK, Jaroslav et al. (2010). Čeština pro učitele. Loučky.
-
KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a RUSÍNOVÁ, Zdenka, eds. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
-
Kolářová, Ivana. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 2012.
-
Svobodová, J. (2012). Syntaktické rozbory v praxi. Olomouc.
|