Předmět: Český jazyk - stylistika

« Zpět
Název předmětu Český jazyk - stylistika
Kód předmětu KČJ/KSTY@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem semináře je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky jako teoretického a systematického základu budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů. 1. Stylistika (slohová výchova): základní charakteristika a terminologie (styl, stylistika, spisovnost, příznakovost, adekvátnost atd.). Charakteristika praktické stylistiky. Tradice české (československé) stylistiky jako nauky o slohu. Základní literatura ke studiu. 2. Hierarchizace stylistiky jako vědní disciplíny: teorie, systematika, praktická stylistika; komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost). 2 konceptuální modely: funkční styly a komunikační sféry. 3. Mluvenost vs psanost: základy mluveného projevu a neverbální prostředky; základy psaného projevu, tvořivá práce s textem. Základy elektronické komunikace. 4. Spisovnost - nespisovnost: čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi. Co vše ovlivňuje to, jak mluvíme (stylotvorné faktory). Frazeologie a idiomatika. 5. RVP a ŠVP: český jazyk a literatura: komunikační a slohová výchova. Dílčí výstupy, učivo a tematické okruhy pro 1. st ZŠ. 6. Slohové postupy a útvary: základní smysl dané klasifikace, analýza a příklady; možnosti využití při výuce. 7. Stylistické aspekty výstavby textu: vertikální/horizontální členění, koherence a koheznost. 8. Slohové postupy a útvary 1: vypravování (základní charakteristika, témata slohových prací a způsoby zadání, děj a jeho posloupnost vs popis děje); osnova a její funkce (vizuální vs verbální), slohové útvary. 9. Slohové postupy a útvary 2: popis (základní charakteristika a typologie), témata slohových cvičení, slohové útvary. 10. Slohové postupy a útvary 3: publicistické útvary a informační postupy (zpráva, oznámení, reportáž, referát, fejeton), témata slohových cvičení, slohové útvary. 11. Problematika slohových prací: zadání, hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Ukázky slohových prací a jejich rozbor. 11. Komunikační výchova: základní charakteristika a zaměření. Možné/žádoucí cíle komunikační a slohové výchovy na 1. st. ZŠ. 12. Komunikační a slohová výuka v učebnicích pro ZŠ: shrnující pohled na učebnice českého jazyka se zaměřením na slohovou výuku, vzdělávací portály a jejich obsah. Stylistika a její popis v moderních českých gramatikách.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět českému jazyku jako bohatému a variabilnímu souboru různorodých prostředků (např. v rámci stratifikačního modelu), které lze využít k různým komunikačním cílům a v různých komunikačních situacích; tuto variabilitu dále rozvíjet a využít při výuce rodného jazyka. Charakterizovat jednotlivá témata slohové a komunikační výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Popsat variantnost jazykových prostředků současné češtiny, znát základní slohové postupy a útvary jednotlivých funkčních oblastí a připravit odpovídající praktické ukázky podle jednotlivých témat slohové a komunikační výchovy. Využít znalosti jednotlivých funkčních stylů a jejich specifických vlastností (a variability i v souvislosti se současným vlivem digitálních médií a sociálních síti na komunikaci) pro praktickou výuku komunikačních dovedností (mluvených i psaných) na 1. stupni ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor portfolia studenta

Psané výstupy k zápočtu: 1. vyprávění podle obrazového materiálu. 2. recenze (kritický publicistický útvar) libovolného fenoménu (umění, služby apod.); rozsah: cca 2NS. 3. Pracovní list nebo příprava do slohové a komunikační výchovy. Celkem odevzdaných výstupů v rámci LS k zápočtu (elektronicky nebo v tištěné podobě): 3 + 1 (slohová práce) Ústní zkouška: 1. Ucelený výklad vybraného tematického okruhu (viz seznam tematických okruhů ke zkoušce) a orientace v oblastech souvisejících s danou problematikou (viz obsah předmětu). 2. Prezentace zpětné vazby & hodnocení slohové práce podle zadání. 3. Diskuze o psaných výstupech (viz požadavky k zápočtu). Pro ISP: požadavky k zápočtu (viz výše) + na základě individuální domluvy vypracování série materiálů využitelných ve výuce se zaměřením na jazykovou problematiku a možnosti jejího využití ve slohové a komunikační výchově.
Doporučená literatura
  • Čechová Marie. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha.
  • Čechová Marie, Krčmová Marie, Minářová Eva. (2008). Současná stylistika. Praha.
  • Hoffmannová Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané četšiny. Praha.
  • Karlík Petr, Nekula Marek, Rusínová Zdenka. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
  • Krobotová M. (2002). Základy české stylistiky. Olomouc.
  • Pleskalová Jana, Krčmová Marie, Večerka Radoslav, Karlík Petr. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní