Název předmětu | Souvislá pedagogická praxe 1 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KSP1@ |
Organizační forma výuky | Praxe |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Právní normy pro sekundární školu. Zákoník práce. Dokumentace školy. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. Příprava učitele na vyučování na ZŠ a SŠ. Pedagogická diagnostika žáků. Výukové cíle a učební úlohy. Evaluace učebních textů. Reflexe souvislé pedagogické praxe. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1 a Souvislé praxe 2. Organizační formou předmětu bude repetitorium - konzultativní setkávání skupin studentů s příslušnými vyučujícími školní didaktiky. Při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti student předkládá portfolio z absolvovaných pedagogických praxí 1 a 2. Za KČJL: Rozvoj čtenářské gramotnosti na základní škole.: podoba a funkce školní knihovny, školní časopis jako projekt, realizace čtenářských dílen na škole, spolupráce s místní knihovnou, podoba a funkce učitelské knihovny, další vzdělávání učitelů se zaměřením na čtenářskou gramotnost, metody kritického myšlení apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků, - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1 a 2, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Každý student absolvuje minimálně 5 náslechových vyučovacích hodin ČJL a minimálně 10 vyučovacích hodin ČJL sám odučí. Studenti odevzdávají soubor veškerých materiálů (portfolio z praxe, analýzy výukových situací) podle struktury přesně definované v zadání v MS Teams. Kromě obecných požadavků přikládají také komentované záznamy náslechových hodin a reflektované přípravy odučených hodin. Ke každé náslechové i odučené vyučovací hodině je potřeba připojit vlastní reflexi - na to bude při kontrole souborů z praxe kladen zvláštní důraz (!). Reflexe zhodnocuje průběh hodiny s ohledem na komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: (1) organizace a řízení třídy (využití času, temp, strukturovanost atd.), (2) zprostředkování cílů a obsahů výuky (jasnost, strukturovanost, soudržnost atd.), (3) učební úlohy (kognitivní aktivizace žáků při učení atd.), (4) podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů atd.). Studenti portfolio z praxe odevzdávají v elektronické podobě do složky v MS Teams jako jeden ucelený dokument (formát PDF), nazvaný příjmením studenta. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student atd. je zde míněna i studentka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |