Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Čtenářská pregramotnost. Dovednosti, které předcházejí čtení a psaní. Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Výběr vhodných textů na stimulování porozumění textu. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku, - vymezit a stimulovat dovednosti u dětí předškolního věku, které předcházejí čtení a psaní (rozvoj grafomotoriky), - volit vhodné metodické postupy, didaktické hry a jiné činnosti, které vedou k rozvíjení čtenářské pregramotnosti, - volit vhodný edukační materiál na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti, - vysvětlit, co je porozumění textu a vědět ověřit porozumění textů u dětí předškolního věku, - vybrat texty z oblasti dětské literatury na základě kritérií, které můžeme využít na rozvoj čtenářské gramotnosti, - vytvořit praktické ukázky edukačních aktivit na rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku, - implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející čtenářskou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole, - vytvořit týdenní projekt na stimulování a rozvíjení čtenářské pregramotnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
-
HNIK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H+H.
-
Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
-
Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
|