Vyučující
|
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti předškolního věku. Specifické rysy literatury pro děti předškolního věku s důrazem na současná díla. Charakteristika nejfrekventovanějších žánrů dětské literatury (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, příběh s dětským hrdinou, umělecko-naučná a populárně naučná literatura) a možnosti jejich využití při rozvoji čtenářské gramotnosti. Problematika literárního kýče v dětské literatuře. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku, - posoudit a zhodnotit současný stav a vývoj dětské literatury, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj dětí, - vybrat adekvátní metody interpretace literárního textu, zdůvodnit jejich volbu a pracovat s ukázkami tak, aby byly rozvíjeny klíčové kompetence dětí předškolního věku, - demonstrovat možnosti využití literárních ukázek v praktických činnostech, - objasnit vývojové etapy čtenářství se zaměřením na emergentní gramotnost, - aplikovat v edukačních aktivitách v rámci mateřské školy metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci a vytvořit návrh postupu didaktické interpretace daného textu - plánovat a realizovat kompletní přípravu na edukační aktivitu s dětmi předškolního věku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt
Ke kolokviu studenti odevzdávají portfolio = tvoří pracovní listy, popř. pomůcky, či návrh zážitkového projektu s knihou. Požadavky na studenty s ISP: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHOVÁ, K. et al. Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů. Praha. 2016.
-
FOŠENBAUEROVÁ, E. Rok s pohádkami, hádankami a říkadly. Praha. 2020.
-
FOŠENBAUEROVÁ, E. Veselý rok s pohádkami: hry a aktivity pro rozvoj školních kompetencí. Praha. 2016.
-
MÍČKOVÁ, J. Cesta do pohádky: literárně-dramatické projekty pro MŠ. Praha. 2019.
|