Předmět: Rétorika a komunikační kompetence

« Zpět
Název předmětu Rétorika a komunikační kompetence
Kód předmětu KČJ/KNRKQ
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj rétoriky od antiky po současnost. Seznámení (teoretické i praktické) s díly předních autorů jednotlivých období. Vývoj rétoriky v českém prostředí. Řečník a jeho posluchač. Slohové postupy a útvary v mluvené komunikaci. Dělení řečnických projevů. Propagující projevy, odborné projevy, pracovní projevy, příležitostné a ceremoniální projevy. Specifické prostředky mluveného projevu (sugestivní, emfatické, názorné a dramatické). Druhy diskuse a její řízení. Význam argumentace, chybná argumentace.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit přínos jednotlivých historických období pro vývoj rétoriky, -vyjmenovat přední osobnosti, které se zasloužily o vývoj rétoriky, -charakterizovat význam rétoriky v současnosti, -charakterizovat nejčastěji používané slohové postupy a útvary v řečnické praxi, - objasnit rozdíly mezi projevy propagujícími, odbornými, pracovními a příležitostnými, - používat vhodných jazykových prostředků pro jednotlivé projevy, - poznat nedostatky při stylizování základních řečnických projevů, - vymezit druhy diskuse a objasnit principy jejího řízení, - vymezit hlavní rysy vhodné a nevhodné argumentace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ARISTOTELES. (2010). Rétorika.. Praha: Rezek.
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2011). Rétorika pro pedagogy.. Praha: Grada.
  • KLAPETEK, Milan. (2007). Komunikace a argumentace.. Brno: VÚT.
  • KLAPETEK, Milan. (2008). Komunikace, argumentace, rétorika.. Praha: Grada.
  • KRAUS, Jiří. (2011). Člověk mluvící: řečníci bez tribuny čtením i poslechem.. Voznice: Leda.
  • KRAUS, Jiří. (1981). Rétorika v dějinách jazykové komunikace.. Praha: Academia.
  • KRAUS, Jiří. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě.. Praha: Karolinum.
  • KROBOTOVÁ, Milena. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • LOTKO, Eduard. (2009). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • QUINTILIANUS, Marcus Fabius. (1985). Základy rétoriky.. Praha: Odeon.
  • SCHREIBER, Hugo. (2008). Čítanka z rétoriky: řeči, projevy, kázání, myšlenky a názory od nejstarší doby po současnost.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
  • SZYMANEK, Krzysztof. (2004). Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • ŠMAJSOVÁ BUCHOVÁ, Božena. (2010). Rétorika: vážnost mluveného slova.. Praha: Grada.
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli.. Praha: Grada.
  • ŽANTOVSKÁ, Irena. (2008). Jazyková komunikace v dějinách lidstva.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní