Předmět: Didaktika literatury 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury 1
Kód předmětu KČJ/KNL1Q
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vzdělávací oblast Český jazyk a literatura, průřezová témata, klíčové kompetence. Čítanky pro základní školu. Literární komunikace - autor, literární text, čtenář. Metodické přístupy k literární výchově, modely literární výchovy. Teoretické zásady literární interpretace uměleckého textu. Vybrané literárněvědné teorie jako možná inspirace interpretační práce s textem. Seznámení se s didaktickou interpretací konkrétních ukázek z umělecké literatury. Metody rozvoje čtenářské gramotnosti. Hodnocení a klasifikace v literární výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit širší souvislosti literárněvýchovného procesu, - specifikovat hlavní vzdělávací kritéria Rámcového vzdělávacího programu ve vztahu k předmětu ČJL, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, -plánovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
  • (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
  • (2011). Výuka čtení v Evropě - souvislosti, politiky a praxe.. Brusel: EACEA P9 Eurydice.
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
  • HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H&H.
  • ISER, Wolfgang. (2001). Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.. Brno: Host, s. 39-61.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
  • JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
  • KOSTEČKA, Jiří. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
  • KRČ, Eduard. (2012). Úvod do studia literatury.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MARTINKOVÁ, Věra. (1995). Teorie literatury netradičně.. Praha: Trizonia.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál.
  • SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, Jaroslav. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky literatury. Distanční studijní text dostupný LMS Unifor.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VIEWEGH, Josef. (1999). Psychologie umělecké literatury.. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  • ZELEŇÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárného diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estatika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní