Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vzdělávací oblast Český jazyk a literatura, průřezová témata, klíčové kompetence. Čítanky pro základní školu. Literární komunikace - autor, literární text, čtenář. Metodické přístupy k literární výchově, modely literární výchovy. Teoretické zásady literární interpretace uměleckého textu. Vybrané literárněvědné teorie jako možná inspirace interpretační práce s textem. Seznámení se s didaktickou interpretací konkrétních ukázek z umělecké literatury. Metody rozvoje čtenářské gramotnosti. Hodnocení a klasifikace v literární výchově.
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit širší souvislosti literárněvýchovného procesu, - specifikovat hlavní vzdělávací kritéria Rámcového vzdělávacího programu ve vztahu k předmětu ČJL, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, -plánovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu.
|
-
(2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
-
(2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele.. Praha: VUP.
-
(2011). Gramotnosti ve vzdělávání: soubor studií.. Praha: VUP.
-
(2011). Výuka čtení v Evropě - souvislosti, politiky a praxe.. Brusel: EACEA P9 Eurydice.
-
BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
-
FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání.. Brno: Masarykova univerzita.
-
GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchvově na základní škole.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
-
HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
-
HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolinum.
-
HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H&H.
-
ISER, Wolfgang. (2001). Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.. Brno: Host, s. 39-61.
-
JANÍK, Tomáš et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
-
JANÍK, Tomáš et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
-
KOSTEČKA, Jiří. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
-
KOŠŤÁLOVÁ, Hana et al. (2010). Čtenářské gramotnosti jako vzdělávácí cíl pro každého žáka.. Praha: Česká školní inspekce.
-
KRČ, Eduard. (2012). Úvod do studia literatury.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MARTINKOVÁ, Věra. (1995). Teorie literatury netradičně.. Praha: Trizonia.
-
REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
-
SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
-
SLAVÍK, Jan. (1999). Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál.
-
SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
-
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
-
VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
VALA, Jaroslav. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
VALA, Jaroslav. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky literatury. Distanční studijní text dostupný LMS Unifor.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
VIEWEGH, Josef. (1999). Psychologie umělecké literatury.. Brno: Psychologický ústav AV ČR.
-
ZELEŇÁKOVÁ, Hana. (2013). Praktická estetika 6. O interpretácii literárného diela.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
-
ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estatika 5.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
|