Předmět: Didaktika českého jazyka 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 1
Kód předmětu KČJ/KND1Q
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika českého jazyka, její charakteristika a cíle. Jazykové vyučování v historickém kontextu. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura, jeho postavení v RVP ZV, struktura. Metody, formy a cvičení užívaná v hodinách jazykového vyučování. Význam induktivní metody v jazykovém vyučování. Pravopisný výcvik a jeho fáze, psychologický zřetel, algoritmy, cvičení. Komunikační pojetí jazykového vyučování. Kritické myšlení, jeho fáze a metody. Typy a struktura vyučovacích hodin jazykového vyučování. Učebnice českého jazyka jako základní vyučovací pomůcka, kritéria jejich výběru a hodnocení. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování, dílčí a finální hodnocení. Pomůcky a metodická opora ve vyučování českého jazyka (internetové odkazy, publikace, časopisy).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat předmět a cíle oboru didaktika českého jazyka, znát a používat základní literaturu oboru, - objasnit pojetí jazykového vyučování v historickém kontextu, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí jazykového vyučování, - orientovat se ve stavbě RVP ZV s důrazem na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, - charakterizovat vzdělávací obor český jazyk a literatura a jeho složky, - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování (zejména v jazykové výchově) a aplikovat je na vybrané učivo, - objasnit pojem kritické myšlení, jeho fáze a využívat metody kritického myšlení v jazykovém vyučování, - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a znát a aplikovat některá kritéria jejich hodnocení, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu při finálním hodnocení a umět využít své schopnosti při dílčím hodnocení a klasifikaci v jazykové výchově, - znát obsah a rozvržení učiva v jazykové výchově na 2. stupni ZŠ, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci, - plánovat a realizovat jazykové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERAN, Vít et al. (2003). Učím s radostí (zkušenosti, lekce, projekty).. Praha: Agentura Strom.
  • BUDÍNSKÁ, Hana. (1992). Hry pro šest smyslů.. Praha: Jamma.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, Marie. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky.. , Český jazyk a literatura, 44, č. 7-8.
  • GRECMANOVÁ, Helena et al. (2000). Podporujeme ativní myšlení a samostatné učení žáků.. Olomouc: Hanex.
  • HAUSENBLAS, Ondřej. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • HAUSER, Přemysl et al. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I., II. a III.. Brno: Vydavatelství MU.
  • HAUSER, Přemysl et al. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ.. Brno: Pedagogická fakulta MU.
  • HÖFLEROVÁ, Eva. (2002). Ke vztahu jazykového vyučování a komunikační výchovy.. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, In: Školská jazykovědná terminologie.
  • JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
  • KAŠOVÁ, Jitka. (2011). Svět médií. Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha: RAABE.
  • KOSTEČKA, Jiří. (2013). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: H + H.
  • MIČIENKA, Marek et al. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • PETTY, Geoffrey. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole.. Plzeň: Fraus.
  • POLÁK, Milan. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: UP.
  • ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha: Nakladatelství UK.
  • TOMKOVÁ, Anna. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole.. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní