Název předmětu | Český jazyk - morfologie |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KMOR@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Morfologie jako vědní disciplína: jazykový plán tvaroslovný ve vztahu k plánu fonetickému a syntaktickému; funkční a formální tvarosloví. 2. Stavba slovního tvaru (morfematika: typy morfémů a jejich funkce) a tvoření slov (slovotvorné způsoby a procesy, slovo základové a odvozené, StZ / StF). 3. Systém slovních druhů a jejich klasifikace (kritéria: významové, formální a syntaktické): slovo a jeho hranice, základní charakteristika. Hranice slovních druhů (substantivizace, adjektivizace, verbalizace a adverbializace) a alternativní klasifikace. Syntakticko-funkční klasifikace SD. 4. Jmenné kategorie (charakteristika, vývojové tendence). 5. Slovesné kategorie (charakteristika, vývojové tendence). 6. Obecná charakteristika podstatných jmen (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti); vývojové tendence podstatných jmen z hlediska současného jazyka. 7. Přídavná jména, obecná charakteristika (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti); problematika stupňování. 8. Postavení zájmen a číslovek v soustavě slovních druhů (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti). 9. Obecná charakteristika sloves (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti). Slovesné tvary (formální a funkční vlastnosti). Slovesné třídy. Vývojové tendence sloves. 10. Formální a sémantická charakteristika neohebných slovních druhů (se zvl. přihlédnutím k částicím a citoslovcím).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Porozumět morfologii jako vědní disciplíně a naučit se základní morfémy a strukturu slov. - Ovládnout klasifikaci slovních druhů a jejich ohebnost. - Definovat a klasifikovat substantiva, adjektiva, pronomina a numeralia a pochopit jejich syntaktické funkce. - Naučit se určovat jmenné kategorie substantiv a adjektiv a porozumět jejich specifikům. - Osvojit si algoritmy pro určování vzorů substantiv, adjektiv, pronomin a numeralií. - Pochopit definici a klasifikaci sloves, slovesných tvarů a jejich syntaktické funkce. - Naučit se určovat slovesné kategorie a pochopit jejich specifika. - Definovat a klasifikovat neohebné slovní druhy a rozumět jejich syntaktickým funkcím, včetně stupňování adverbií.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemný test
ZÁPOČET Zápočet bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen pouze na praktické dovednosti založené na porozumění jednotlivým aspektům tvarosloví. Hranice úspěšnosti bude nastavena na 75%. Studentům, kteří budou u zp hodnoceni C a lepší, bude dané hodnocení započítáno jako zk. ZKOUŠKA Zkouška se bude týkat jen studentů, kteří (1) získali ze zápočtového testu hodnocení D a hůře nebo (2) uspěli až 1. nebo 2. opravným způsobem nebo (3) se nezúčastnili výuky dne 9. 5. 2025 podle rozvrhu. Zkouška bude probíhat ústní formou a bude vycházet z tematických okruhů publikovaných v MS Teams. Student si vždy vylosuje jeden tematický okruh, o kterém by měl být schopen samostatně mluvit cca 10 min. K jednotlivým poznatkům by student měl být schopen uvést konkrétní příklady na jazykovém materiálu (např. v případě klasifikace SD by měl udat příklady jednotlivých slovních druhů, popř. poukázat na přechodové oblasti; nebo v případě morfematického rozboru určit typy jednotlivých morfémů a jejich funkce apod.). I u ústní zkoušky může být student požádán o demonstraci znalostí na konkrétním jazykovém materiálu, který mu předloží zkoušející. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |