Předmět: Český jazyk - morfologie

« Zpět
Název předmětu Český jazyk - morfologie
Kód předmětu KČJ/KMOR@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Morfologie jako vědní disciplína: jazykový plán tvaroslovný ve vztahu k plánu fonetickému a syntaktickému; funkční a formální tvarosloví. 2. Stavba slovního tvaru (morfematika: typy morfémů a jejich funkce) a tvoření slov (slovotvorné způsoby a procesy, slovo základové a odvozené, StZ / StF). 3. Systém slovních druhů a jejich klasifikace (kritéria: významové, formální a syntaktické): slovo a jeho hranice, základní charakteristika. Hranice slovních druhů (substantivizace, adjektivizace, verbalizace a adverbializace) a alternativní klasifikace. Syntakticko-funkční klasifikace SD. 4. Jmenné kategorie (charakteristika, vývojové tendence). 5. Slovesné kategorie (charakteristika, vývojové tendence). 6. Obecná charakteristika podstatných jmen (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti); vývojové tendence podstatných jmen z hlediska současného jazyka. 7. Přídavná jména, obecná charakteristika (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti); problematika stupňování. 8. Postavení zájmen a číslovek v soustavě slovních druhů (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti). 9. Obecná charakteristika sloves (sémantické, morfologické a syntaktické vlastnosti). Slovesné tvary (formální a funkční vlastnosti). Slovesné třídy. Vývojové tendence sloves. 10. Formální a sémantická charakteristika neohebných slovních druhů (se zvl. přihlédnutím k částicím a citoslovcím).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Porozumět morfologii jako vědní disciplíně a naučit se základní morfémy a strukturu slov. - Ovládnout klasifikaci slovních druhů a jejich ohebnost. - Definovat a klasifikovat substantiva, adjektiva, pronomina a numeralia a pochopit jejich syntaktické funkce. - Naučit se určovat jmenné kategorie substantiv a adjektiv a porozumět jejich specifikům. - Osvojit si algoritmy pro určování vzorů substantiv, adjektiv, pronomin a numeralií. - Pochopit definici a klasifikaci sloves, slovesných tvarů a jejich syntaktické funkce. - Naučit se určovat slovesné kategorie a pochopit jejich specifika. - Definovat a klasifikovat neohebné slovní druhy a rozumět jejich syntaktickým funkcím, včetně stupňování adverbií.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

ZÁPOČET Zápočet bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen pouze na praktické dovednosti založené na porozumění jednotlivým aspektům tvarosloví. Hranice úspěšnosti bude nastavena na 75%. Studentům, kteří budou u zp hodnoceni C a lepší, bude dané hodnocení započítáno jako zk. ZKOUŠKA Zkouška se bude týkat jen studentů, kteří (1) získali ze zápočtového testu hodnocení D a hůře nebo (2) uspěli až 1. nebo 2. opravným způsobem nebo (3) se nezúčastnili výuky dne 9. 5. 2025 podle rozvrhu. Zkouška bude probíhat ústní formou a bude vycházet z tematických okruhů publikovaných v MS Teams. Student si vždy vylosuje jeden tematický okruh, o kterém by měl být schopen samostatně mluvit cca 10 min. K jednotlivým poznatkům by student měl být schopen uvést konkrétní příklady na jazykovém materiálu (např. v případě klasifikace SD by měl udat příklady jednotlivých slovních druhů, popř. poukázat na přechodové oblasti; nebo v případě morfematického rozboru určit typy jednotlivých morfémů a jejich funkce apod.). I u ústní zkoušky může být student požádán o demonstraci znalostí na konkrétním jazykovém materiálu, který mu předloží zkoušející. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit.
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka. UJČ AV.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny.
  • CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
  • Čechová Marie. (2011). Čeština - řeč a jazyk. Praha.
  • Čermák František. (2011). Morfematika a slovotvorba češtiny. Praha.
  • Karlík Petr, Nekula Marek, Rusínová Zdenka. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
  • Štícha František a kol. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní