Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/KMLPQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. Charakteristika nejfrekventovanějších žánrů dětské literatury, jejich vývoj a současný stav (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, příběh s dětským hrdinou, umělecko-naučná a populárně naučná literatura). Problematika literárního kýče v dětské literatuře. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pomocí pozitivní motivace a napodobování dospět k samostatné pracovní činnosti a tvůrčím aktivitám v literární výchově. Vhodné metody a formy práce posílí speciální tvůrčí schopnosti, jako jsou senzitivita, flexibilita, originalita, řešení problémů apod., napomohou procvičení kognitivních procesů, rozvíjejí osobnostní profil jedince, podporují sociální cítění atd.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

docházka 80%, zpracování seminární práce dle zadání, vykonání zkoušky (kolokvia, zápočtu)
Doporučená literatura
  • BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • BERNEOVÁ, P. H., SAVARY, L. (1998). Jak nevychovávat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd.. Praha : Portál.
  • BRIERLEY, J. (2000). 7 prvních let života rozhoduje. 2. vyd.. Praha: Portál.
  • BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů. Praha.
  • CAIATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S. a MÜLLEROVÁ, A. (1994). Volná hra. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • CHALOUPKA, O. (1995). Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd.. Praha: Victoria Publishing.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. (1996). Hry pomáhají s problémy. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd.. České Budějovice: PdF JU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní