Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Mediální komunikace v teorii a praxi vychází ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci průřezového tématu Mediální výchova. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (přijímání informací - např. z masmédií, internetových médií, sociálních médií), tak i na složku produkční (tvorba vlastního mediálního obsahu). Předmět se zaměřuje na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. 1. Mediální výchova jako součást vzdělávání. Mediální gramotnost. Koncepty mediální výchovy. 2. Veřejnoprávní a komerční média, alternativní média, vlastnictví médií 3. Média a komerční sdělení (reklama, product placement). Reklama aneb co mi chtějí prodat; strategie působení na zákazníky; typy reklamy a její cíle. 4. Kritické čtení a vnímání mediálního sdělení: 4.1 Zpráva napříč spektrem médií (kronika): Na konkrétních příkladech rozlišujeme základní funkce mediálních sdělení: informovat, vzdělávat, získávat, bavit. Porozumění textu a analýza odlišností. 4.2 Jaké zprávy jsou důležité? Gatekeeping: Rozlišení informativního a uměleckého obsahu. Co je důležité, abychom opravdu (!) věděli? 4.3 Lži a polopravdy v médiích: Co je nebezpečné? Jakým způsobem lžou média, jak obelhávají lidé média. Na co si dát pozor. 4.4 Relevance odkazů na webu: samostatné využívání internetu pro vyhledávání informací i komunikaci. 5. Dezinformace, fake news a hoaxy v historickém kontextu. 6. Hoaxy a jejich typologie. 7. Jak si ověřovat informace na internetu. 8. Témata z oblasti mediální výchovy pro 1. st ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Student bude umět: - Vysvětlit úlohu veřejnoprávních médií v demokratické společnosti. - Rozpoznat a ověřit pravdivost zpráv v online prostředí (dle možností). - Uvést příklady seriózních a tzv. alternativních médií (s ohledem na pravdivost informací). - Navrhnout vhodné úkoly/cvičení vedoucí k posílení mediální gramotnosti žáků. - Rozpoznat mediální stereotyp a prototyp. - Rozpoznat techniky mediální manipulace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Psané výstupy k zápočtu: 1. Myšlenková mapa zaměřená na jednotlivá témata z oblasti mediální výchovy vhodná pro 1. st. ZŠ. 2. Pracovní list nebo příprava orientovaná na téma obsažené v myšlenkové mapě. Celkem odevzdaných výstupů v rámci LS k zápočtu (elektronicky nebo v tištěné podobě): 1 + 1. Pro ISP: požadavky k zápočtu (viz výše) + na základě individuální domluvy vypracování série materiálů využitelných ve výuce se zaměřením na mediální výchovu.
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
-
BĚLOHLAVÁ, E. a kol. (2013). Mediální výchova (učebnice). Fraus.
-
BURTON, G., JIRÁK, J. (2001). Úvod do studia médií. Barrister & Principal, Brno.
-
KROUŽELOVÁ, D. a kol. (2010). Příručka mediální výchovy. Koalice nevládek Pardubicka, o. s.
-
McLUHAN, M. (1991). Jak rozumět médiím: Extenze člověka.. Odeon, Praha.
-
McQUAIL, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
MIČIENKA, M., JIRÁK, J. a kol. (2007). Základy mediální výchovy. Portál, s. r. o., Praha.
-
REIFOVÁ, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace. Portál, s. r. o., Praha.
|