Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: Literatura pro děti a mládež a její místo v celonárodní literatuře. Lidová pohádka, její včleňování do umělecké literatury, folkloristické teorie pohádky. Čeští a světoví sběratelé a upravovatelé pohádek a pověstí. Autorská pohádka, typologie. Vývoj české autorské pohádky od 19. století do současnosti, nejvýznamnější představitelé a díla. Vývoj světové autorské pohádky od 19. století do současnosti, nejvýznamnější představitelé a díla. Česká poezie pro děti od konce 19. století do současnosti. Světová poezie pro děti od konce 19. století do současnosti. Próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé v české literatuře. Próza s dětským hrdinou, vývojové tendence, nejvýznamnější představitelé ve světové literatuře. Časopisy pro děti předškolního věku. Biblioterapie. Obrázkové knihy pro děti předškolního věku, uměleckonaučná literatura pro předškolní děti. Trivialita v literatuře pro děti. Ceny udělované za dětskou literaturu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky z oblasti literatury pro děti a bude se orientovat v současné intencionální literatuře určené dětem předškolního a mladšího školníku věku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - vysvětlit specifika literatury pro děti předškolního věku; - objasnit úlohu literatury pro děti z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti; - vyjmenovat a charakterizovat žánry literatury určené dětem předškolního věku; - ocenit tvorbu nejvýznamnějších představitelů české a světové literatury pro děti; - analyzovat a interpretovat umělecký text v kontextu tvorby daného autora a doby jeho vzniku; - zformulovat a prezentovat vlastní interpretaci vybraného titulu literatury pro děti; - orientovat se v současné knižní a časopisecké produkci určené dětem předškolního věku. - posoudit kvalitu literární tvorby určené dětem. Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Práce bude obsahovat: a) údaje o knize (vydavatelství, ilustrátor, získané ceny apod.) b) krátké shrnutí děje s důrazem na hlavní myšlenku díla a její intepretaci c) kompoziční prvky díla (jazyk apod.) d) odpověď na otázku, v čem podle Vás spočívá originálnost dané knihy e) možnost integrace vybrané publikace do výchovně-vzdělávacího procesu v mateřské škole f) shrnutí. Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): Kdesi pod nebesy (Malý) Houpy hou a hop a bác! (Böhm) Není oko jako oko (Březinová) Rýmovačky opičí (Míková) Švédské pohádky (kolektiv autorů) Himalájské pohádky (kolektiv autorů) Národní pohádky pro malé děti (Drijverová) Když ještě chodil Pán Ježíš s Petrem po světě (Vondrovic) Nitka a zatoulaný knoflíček (Horváthová) Kabát a kabelka (Míková) Táta a princezna Rozárka (Jirků) Vilda a pidipískové (Dahl) Bajky, skorobajky a vzdorobajky (Žáček) Tři zlaté klíče (Sís) Atlas mýtů (Moraes) Černošské báje a pohádky (Pařízek) Pan Nikdo a bílá tma (Kaprálová) Dědeček v růžových kalhotách (Hášová Truhelková) Řvi potichu, brácho (Březinová) Nejhorší den v životě třeťáka Filipa (Braunová) Tajemství Humly Hanssonové (Sigunsdotterová) Klárka a 11 babiček (Černá) Heidi, děvčátko z hor (Spyriová/Říha) Počkej na mě, Radko! (Lanczová) Fánek hvězdoplavec (Šrámková) Olinka a kouzelná truhla (Šlik) Dárce (Lowry) Sirotčinec slečny Peregrinové (Riggs) Já, chobotnice (Rutová) Kniha vnímání (Lučanská) Rufus zálesák (Dolenský) Volte zvířata! (Desgualdo, Markun, Ribeiro, Rodrigues) Hrnečku, vař! (Čupová) Orbis Pictus (Komenský/Petrák) S Komenským do komiksu (Smolíková) R.U.R (Čapek/Čupová) Sibiřské haiku (Vile) Nad večerní černí (Štěpánek) O chlapci, který se nestal číslem (Klíma) Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství (Meir) Dále je nutné prezenčně vykonat zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
|