Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
-
Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
-
Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podstata, funkce a obsahová struktura literatury pro děti. Specifické rysy literatury pro děti, její místo v literatuře celonárodní. Charakteristika nejfrekventovanějších žánrů dětské literatury, jejich vývoj a současný stav (lidová a umělá poezie, lidová a autorská pohádka, příběh s dětským hrdinou, umělecko-naučná a populárně naučná literatura). Problematika literárního kýče v dětské literatuře. Prohlubování dovednosti interpretace uměleckého textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu pro děti předškolního věku, - posoudit a zhodnotit současný stav a vývoj dětské literatury, - vybrat adekvátní metody interpretace literárního textu, zdůvodnit jejich volbu a pracovat s ukázkami tak, aby byly rozvíjeny klíčové kompetence dětí předškolního věku, - demonstrovat možnosti využití literárních ukázek v praktických činnostech, - objasnit vývojové etapy čtenářství se zaměřením na emergentní gramotnost, - aplikovat v edukačních aktivitách v rámci mateřské školy metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj dětí, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na edukační aktivitu s dětmi předškolního věku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt
Ke kolokviu studenti odevzdávají portfolio = tvoří pracovní listy, popř. pomůcky, či návrh zážitkového projektu s knihou. Požadavky na studenty s ISP: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
|
Doporučená literatura
|
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka.. Praha: Strom.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
|