Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/KLIP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Blok 1 (8:00-8:45) Téma: Podstata a funkce literatury pro děti + specifické rysy literárního textu Aktivity: - Úvodní diskuse "Proč čteme dětem?" - Analýza jazykových prostředků v básničkách a pohádkách - Práce s knihou: O Koblížkovi / Špalíček veršů a pohádek Blok 2 (8:55-9:40) Téma: Současná literatura a nakladatelská produkce + vývojová vhodnost textu Aktivity: - Ukázky knižní produkce (Host, Baobab, B4U) - Hodnocení kvality z pohledu dítěte a pedagoga - Katalogizace knih podle tématu a věku - Doporučená kniha: Z domu a zahrady (Eva Maceková) Blok 3 (10:00-10:45) Téma: Čtenářská pregramotnost a strategie práce s ilustrací Aktivity: - Simulace čtenářské aktivity (predikce, práce s ilustrací, reflexe) - Modelová interpretace: Velmi hladová housenka + tvořivá variace Blok 4 (10:55-11:40) Téma: Didaktická interpretace textu a propojení s činnostmi Aktivity: - Fáze práce s textem (motivace - četba - aktivita - reflexe) - Skupinová tvorba edukační situace - Práce s textem: Slon a mravenec (D. Mrázková) Blok 5 (11:50-12:35) Téma: Neumělecký text a knihovnické projekty + inspirace pro vlastní práci Aktivity: - Ukázky pracovních listů, piktogramy, jednoduché návody - Seznámení s projektem "Celé Česko čte dětem" - Tvorba návrhu vlastního miniprojektu - Doporučená kniha: Toto není kniha (Hervé Tullet) Závěr (12:45-13:30) Aktivity: - Reflexe: Co si z dnešního dne odnáším? - Instrukce k vypracování portfoliového úkolu: návrh edukační aktivity s textem + ilustrace + navazující činnost - Individuální dotazy a konzultace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí praktické kompetence studentů v oblasti práce s literárním textem v prostředí mateřské školy. Klade důraz na využití umělecké literatury k rozvoji čtenářské pregramotnosti a klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Student se učí volit a didakticky interpretovat adekvátní literární texty, připravovat a realizovat edukační aktivity, vytvářet podpůrné materiály a reflektovat jejich využití v pedagogické praxi. Kurz propojuje literární teorii, vývojovou psychologii a didaktiku v kontextu současného předškolního vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit funkci a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku; zhodnotit současnou dětskou literaturu s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte; volit a odůvodnit vhodné literární texty pro rozvoj čtenářské pregramotnosti; vytvářet pracovní listy a didaktické pomůcky pro práci s literárním textem; navrhnout a didakticky zpracovat zážitkové aktivity založené na uměleckém textu; popsat vývojové etapy čtenářství a emergentní gramotnosti; plánovat a reflektovat edukační jednotku zaměřenou na literaturu v MŠ; zdůvodnit přínos literární edukace pro osobnostní rozvoj dítěte.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Závěrečný projekt

Aktivní účast na konzultacích (min. 70 %), Kolokvium (ústní obhajoba portfolia), Odevzdání portfolia, které zahrnuje: pracovní listy k vybraným literárním textům (min. 2 listy), pomůcky nebo návrh zážitkového projektu (vizuálně nebo textově zpracovaný), krátká reflexe cílů a metodiky každého výstupu. Požadavky na studenty s ISP: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka.. Praha: Strom.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní