Název předmětu | Literatura 20. století 1 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KLC1@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět Literatura 20. století 1 se zaměřuje na kulturní vývoj první poloviny 20. století. Vychází ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se svým tematickým naplněním přivést studenty myšlenkovému propojení průřezových témat s literárními texty, tak, aby studenti byli schopni přiblížit vývoj kultury první poloviny 20. století souladu s kulturně-osvětovou, vzdělávací a esteticko-výchovnou funkcí literárního textu v rozměru vnímání žáka ZŠ. Chceme, aby studenti prostřednictvím vybraných textů české a světové literatury první poloviny 20. století pochopili, jak naplnit komunikační cíle literární výchovy vzhledem k naší současnosti a zamýšleli se nad dílem nejen v jeho uměleckých ambicích, ale jakožto učivem základní školy. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (umění získat z textu informace - uměleckého charakteru, historického, společenského charakteru), tak i na složku produkční (vytvoření vlastního názoru na dílo a jeho obhajobu). Předmět staví na rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Domov a svět v literatuře první poloviny 20. století, proměna tématu vzhledem k předchozímu literárně společenskému vývoji. Život jako hra (avantgardní hnutí ve 20. století, poetismus, surrealismus, kubismus, futurismus aj.). Literatura a válka (obrazy první a druhé světové války ve světové literatuře, lokální konflikty). Literatura ve službách ideologie. Život, sen a svět (společenská a psychologická tematika v literatuře první poloviny 20. století). Žena, matka, milenka - obrazy emancipace v literatuře první poloviny 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit pojem světová, národní či regionální literatura, interpretovat základní teze problematiky "světovosti" a "regionálnosti", vyjmenovat a definovat a interpretovat základní trendy vývoje literatury první poloviny 20. století, diskutovat o problematice "experimentů" v oblasti literární a dramatické tvorby, argumentovat v diskusích o uměleckém dosahu literárního díla, analyzovat, interpretovat a klasifikovat významná díla světového a českého literárního kontextu 20. století. ilustrovat společenský vývoj na konkrétních literárních ukázkách, argumentovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |