Předmět: Komunikace v teorii a praxi

« Zpět
Název předmětu Komunikace v teorii a praxi
Kód předmětu KČJ/KKTP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Témata: Osobnost učitele Krizové komunikační situace v MŠ Verbální a nonverbální komunikace Asertivita. Empatie. Diskuse a její řízení. Jak psát závěrečné a jiné odborné práce Psaný projev: zásady výstavby textu, nedostatky při stylizaci textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Aktivně uplatňovat dovednosti písemné a ústní komunikace se zaměřením na srozumitelnost a efektivitu v různých profesionálních kontextech. - Efektivně plánovat, připravovat, strukturovat a psát závěrečné a odborné práce, včetně výběru tématu, dodržování formálních požadavků, správného citování a práce s odbornými zdroji. - Analyzovat a reflektovat svou roli učitele, zejména v oblasti předškolní výchovy, a porozumět významu komunikace ve vyučování. - Zvládat krizové komunikační situace ve školách, prokazovat schopnosti řešení problémů a zvládání konfliktů. - Rozlišovat mezi verbální a neverbální komunikací a aplikovat techniky pro zlepšení obou typů komunikace v pedagogickém prostředí. - Využívat praktické znalosti a techniky efektivní komunikace k obohacení svých pedagogických dovedností a zapojení žáků. - Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. - Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
ZÁPOČET: SEMINÁRNÍ PRÁCE Lze zvolit jedno z následujících témat: 1. Rozvoj komunikačních kompetencí u žáků na 2. stupni ZŠ 2. Komunikace a spolupráce s rodiči žáků 3. Komunikace při řešení vybraného problémového chování žáka/žáků v průběhu výuky na 2. stupně ZŠ. - Rozsah práce minimálně 3 NS, dodržovat formální zásady pro psaní odborných prací (velikost písma 12, řádkování 1,5, písmo Times New Roman, zarovnání do bloku apod.). - Vycházet PRIMÁRNĚ z odborných zdrojů, které je nutno adekvátně citovat (jedním z cílů práce je prokázat schopnost studenta pracovat s odbornými zdroji), lze odkazovat také na subjektivní zkušenosti (např. z vlastní pedagogické praxe apod.) a podpořit je odbornými zdroji. Požadavky na studenty s ISP: - Vypracovat seminární práci v rozsahu minimálně 6 NS na vybrané téma (viz výše).
Doporučená literatura
  • BARBOŘÍK, Pavel. (2014). Kultura a technika mluveného projevu. Zlín.
  • Čechová Marie. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha.
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2003). Český jazyk a kultura mluveného projevu. Praha.
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2011). Rétorika pro pedagogy. Praha.
  • KLAPETEK, Milan. (2007). Komunikace a argumentace. Brno.
  • KRAUS, Jiří. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha.
  • KROBOTOVÁ, Milena. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc.
  • KROBOTOVÁ, Milena. (2002). Základy české stylistiky. Olomouc.
  • LOTKO, Edvard. (2009). Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc.
  • STANĚK, Vladimír. (1994). Praktická stylistika. Praha.
  • SZYMANEK, Krzysztof. (2004). Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní