Název předmětu | Jazyková analýza textu |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KJAT@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsahem předmětu je komplexní analýza souvislých textů. Výběr textů a způsob analýzy přímo souvisí s požadavky budoucí pedagogické praxe studenta. Při rozboru textu budou studenti aplikovat znalosti získané v disciplínách Základy české gramatiky 1 až 4. Vybrané autentické texty budou analyzovány zejména z hlediska syntaktického (včetně syntaxe textové), morfologického, stylistického a lexikálního. Komplexní analýza věty jednoduché. Komplexní analýza souvětí (parataxe, hypotaxe pravá a nepravá, souvětí se spojkami různovětnými). Formy grafického záznamu věty jednoduché a souvětí. Propoziční a komunikačně-pragmatický přístup k analýze textu. Morfematická analýza. Gramatické kategorie vyššího a nižšího řádu. Stylová platnost jazykových prostředků
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Provést komplexní jazykovou analýzu souvislého textu. Provést komplexní analýzu jednoduché věty - při analýze rozlišit povrchovou a hloubkovou rovinu syntaxe, uplatnit přístup větněčlenský i valenční, popsat sémantickou výstavbu výpovědi včetně hierarchizace sémantické struktury věty a rozpoznat prostředky modality. Rozpoznat výpovědní modifikace motivované a nemotivované, a to při analýze autentických textů. Analyzovat souvětí, včetně jeho grafického záznamu. Uplatnit při analýze textu propoziční i komunikačně-pragmatický přístup (popsat prostředky textové návaznosti, tematické posloupnosti, formální vztahy výpovědí v textu a komunikační funkce výpovědi). Provést morfematickou analýzu slov. Určit gramatické kategorie vyššího řádu. Určit mluvnické kategorie u substantiv, adjektiv, pronomin, numerálií a verb. Analyzovat text z hlediska stylistického se zaměřením na stylovou platnost jazykových prostředků hláskových, morfologických, lexikálních a syntaktických. Identifikovat a popsat stylistické nedostatky.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |