Název předmětu | ICT ve vzdělávání mateřského jazyka |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KIVM@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Online studijní opora dostupná na http://kcjl3.upol.cz/maresh/html_no_flash/pdf.html
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Seminář je zaměřen na teoretické i praktické aspekty využití informačních technologií (ICT) ve výuce a vzdělávání mateřského jazyka. V teoretické rovině se jedná o seznámení se základními pojmy z oblasti, podstatou elektronické komunikace, e-gramotnosti, online a offline informačními zdroji a multimédii a základy e-learningu. Praktická rovina je zaměřena na přípravu a tvorbu studijních materiálů pro výuku mateřského jazyka (práce s hypertextem a multimediálními aplikacemi), tvorbu internetových stran a prezentací a přípravu komplexnějších e-learningových výukových objektů v 3D virtuálním vzdělávacím prostředí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti ICT; uvést klady a zápory využití ICT ve výuce mateřského jazyka; objasnit podstatu e-gramotnosti a aplikovat metody jejího rozvoje ve vzdělávání; analyzovat a aplikovat možnost základního využití ICT v jednotlivých složkách mateřského jazyka (mluvnice, literatura, sloh a komunikace) a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; klasifikovat základní softwarové aplikace využitelné pro výuku českého jazyka; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku českého jazyka; Témata: Základní pojmy z oblasti ICT. Vyhledávání v internetové síti. Internetové zdroje pro oblast mateřského jazyka. Multimédia pro oblast mateřského jazyka. Výukové programy a výukový software pro oblast mateřského jazyka. Využití ICT ve výuce jednotlivých složek mateřského jazyka (mluvnice, literatura, slohová a komunikační výchova) a v mediální výchově. E-gramotnost a metody jejího rozvíjení. Jazyk elektronické komunikace (sociální sítě, elektronické konference, chat ad.). Tvorba studijních materiálů (práce s hypertextem, grafickými a multimediálními programy). Tvorba internetových stran (učitelské portfolio). E-learning ve vzdělávání mateřského jazyka. 3D virtuální realita v jazykovém vzdělávání.
|
Předpoklady |
Podmínky pro účast v předmětu - mírně pokročilá/pokročilé dovednosti pro práci s ICT (Standard/Advanced level ECDL)
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |