Předmět: E-Bezpečí - prevence, edukace, intervence

« Zpět
Název předmětu E-Bezpečí - prevence, edukace, intervence
Kód předmětu KČJ/KEBE@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: - Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. - Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. - Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. - Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. - Všeobecná primární prevence rizikového chování.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKÝ. (2015). Nebezpečné komunikační techniky na Internetu. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KOPECKÝ, Kamil. (2013). Rizikové chování studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v prostředí internetu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KREJČÍ, Veronika. (2012). Nebezpečí internetové komunikace III.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KREJČÍ, Veronika. (2013). Nebezpečí internetové komunikace IV.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • ŠMAHAJ, Jan et al. (2012). Virtuální šikana a její psycho-sociální konsekvence u vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VAŠUTOVÁ, Marie. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií.. Ostrava: Ostravská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní