Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - Kyberšikana - formy, úrovně, kazuistika, metody ochrany a obrany. - Sexting - charakteristika, rizikové projevy, kazuistika. - Kybergrooming - strategie manipulace, fáze útoku, profil pachatele, profil oběti, mýtus o tzv. pedofilech, profilování sexuálních abuzérů, metody přechodu od komunikace k útoku, modelové kauzy. - Sociální sítě - rizika sociálních sítí, ochrana osobních údajů, mechanismy práce s daty, sociální sítě a reklama, blokační mechanismy, návaznost chování v sociálních sítích na majetkovou trestnou činnost. - Všeobecná primární prevence rizikového chování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou, na příkladech prezentovat rozdíly mezi jednotlivými formami kyberšikany, - popsat proces manipulace dítěte v rámci tzv. kybergroomingu, - vyjmenovat jednotlivé fáze kybergroomingu, - charakterizovat jednotlivé typy agresorů a obětí (v rámci typologie kybergroomingu), - vyjmenovat metody ochrany a obrany před kybernetickými hrozbami, - uvést příklady výsledků českých a zahraničních výzkumů, které se zaměřují na oblast kybernetických hrozeb spojených s dětmi, - uvést příklady motivace dětí pro realizaci tzv. sextingu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
KOPECKÝ, Kamil a René SZOTKOWSKÝ. (2015). Nebezpečné komunikační techniky na Internetu. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
KOPECKÝ, Kamil. (2013). Rizikové chování studentů Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v prostředí internetu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KREJČÍ, Veronika. (2012). Nebezpečí internetové komunikace III.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KREJČÍ, Veronika. (2013). Nebezpečí internetové komunikace IV.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
ŠMAHAJ, Jan et al. (2012). Virtuální šikana a její psycho-sociální konsekvence u vysokoškolských studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VAŠUTOVÁ, Marie. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií.. Ostrava: Ostravská univerzita.
|