Předmět: Divadelní umění v kurikulu ZŠ

« Zpět
Název předmětu Divadelní umění v kurikulu ZŠ
Kód předmětu KČJ/KDUK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
  • Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výchova a vzdělávání poučeného divadelního diváka jako součást kurikula ZŠ. Drama a divadlo ve výuce českého jazyka a literární výchovy na základní škole. Pojem, povaha a podstata dramatického umění v kontextu RVP ZV. Divadlo a mladý divák, význam dramatického umění a divadelních aktivit pro osobnostní rozvoj žáka. Percepce dramatického umění jako součást výuky - příprava, realizace, reflexe. Proměny vztahu autor - režisér - herec - divák. Znalost práce s dramatickým textem, se záznamy divadelních aktivit a dalšími informačními zdroji jako součást kompetencí učitele českého jazyka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat obsah výuky týkající se dramatu a divadelního umění v rámci kurikula základní školy; - vysvětlit specifika výuky zaměřené na poznávání dramatu a divadelního umění v rámci českého jazyka a literární výchovy; - zhodnotit význam divadelního umění pro rozvoj osobnosti žáka základní školy; - analyzovat a interpretovat dramatický text a určit jeho funkce v kontextu potřeb a práce učitele na základní škole; - vysvětlit zvláštnosti postavení dramatu v rámci umělecké tvorby a jejího poznávání na základní škole; - poukázat na specifika tohoto druhu umění a práce s dramatickým textem na ZŠ; - naplánovat návštěvu divadelního představení jako součásti školní i mimoškolní aktivity žáků základní školy; - podpořit výchovu poučeného diváka a pěstování trvalého zájmu o hodnotnou uměleckou tvorbu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. (2012). Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU.
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. (2004). Duchovní dimenze divadla aneb Vertikální přesahy. Praha: Pražská scéna.
  • KLOSOVÁ, Ljuba. (1990). Jevištní řeč a jazyk dramatu. Praha: Divadelní ústav.
  • VŠETIČKA, František. (1996). Stavba dramatu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ZICH, Otakar. (1987). Estetika dramatického umění. Praha: Panorama.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní