Předmět: Didaktika literární výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika literární výchovy
Kód předmětu KČJ/KDLV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Šmakalová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová struktura literární výchovy. Typy a struktura vyučovacích hodin literární výchovy. Základní principy recepční estetiky. Čtenářské strategie žáků a možnosti jejich rozvoje. Výzkumy čtenářské gramotnosti a možnosti využití jejich výsledků ve výuce. Seznámení s prvky kritického myšlení a jejich praktické využití v hodinách literární výchovy. Práce se čtenářskými záznamníky. Čtenářské dílny. Uplatnění moderních vyučovacích metod při interpretaci literárního díla. Klíčové kompetence RVP ZV a jejich využití při práci s literárním textem. Propojení LV s průřezovými tématy RVP ZV. Učebnice, čítanky, pomůcky pro LV. Aktuální problémy týkající se oblasti školního vzdělávání ve vztahu k výuce literární výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - demonstrovat propojení literární výchovy s průřezovými tématy RVP ZV, - posoudit možnosti rozvoje čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj žáka, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAUSENBLAS, Ondřej. (2015). Čeština doopravdy. Praha.
  • HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
  • TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
  • VALA, J. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní