Předmět: Didaktika literatury 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury 2
Kód předmětu KČJ/KDL2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kritéria pro výběr textu adekvátního čtenářské zralosti žáků. Didaktická interpretace uměleckého textu (zásady a obecný postup). Poezie v systému literární výchovy - specifika lyrické poezie, obecné problémy poezie v literární výchově. Učitel jako primární faktor ve výchově čtenáře. Literární tvořivost žáků - pozitiva a obtíže této činnosti v literární výchově. Žáci a poezie - hledání smyslu poezie, recepce poezie, žákovská tvořivost. Vliv věkových diferencí na četbu poezie. Smysl a cíl literární historie a teorie v literární výchově. Didaktická znalost obsahu v literární výchově. Rozvíjení mezipředmětových vztahů. Projektová výuka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj žáka, - vybrat a didakticky interpretovat umělecký text, - aplikovat teoretické poznatky týkající se podpory a rozvoje čtenářské gramotnost žáků při práci s konkrétním textem, - navrhnout a obhájit vhodné metodické postupy zaměřené na práci s uměleckým textem, - definovat, aplikovat a posoudit metodické postupy zaměřené na rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků, - analyzovat a zdůvodnit hlavní úskalí při práci s básnickým textem, - posoudit možnosti rozvíjení literární tvořivosti u žáků (tvůrčí psaní, žánrové transformace, dramatika), - zhodnotit místo literární teorie a historie v literární výchově (cíl, smysl, rozsah). - prokázat schopnost rozvíjení mezipředmětových vztahů, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu, - navrhnout projektovou výuku vycházející z uměleckého literárního textu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce. Plnění dílčích seminárních úkolů. Odevzdání sady čtenářských lekcí s metodikou podle zadání (tj. vlastní čítanka). Zkouška.
Doporučená literatura
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka. Praha: VUP.
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • Hník, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.
  • JANÍK, Tomáš a kol. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
  • Sieglová, Dagmar. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  • VALA, Jaroslav. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní