Předmět: Didaktika českého jazyka 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 2
Kód předmětu KČJ/KDJ2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Komunikační a slohová výchova na 2. stupni ZŠ (cíle a obsah), metody a formy práce v komunikační a slohové výchově, mluvený projev - základy techniky mluveného projevu, hodnocení mluvených a psaných komunikátů na 2. stupni ZŠ, reprodukční a produkční sloh, druhy reprodukce, práce s osnovou a cvičení, slohové práce - příprava, realizace a hodnocení, práce s konceptem, fáze slohotvorného procesu, slohové útvary a postupy na 2. stupni ZŠ, integrace vzdělávacích oborů a průřezových témat ve slohovém vyučování, aktivizační metody a formy ve slohovém vyučování (kritické myšlení, projektová metoda aj.). Tvorba miniprojektů a projektů s důrazem na integraci vzdělávacích oborů a průřezových témat a využití metod kritického myšlení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat slohové vyučování jako složku vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, - znát obsah a rozvržení slohového učiva na 2. stupni ZŠ, - objasnit problematiku slohového vyučování v minulosti a jeho pojetí v současném systému vzdělávání, - vyjmenovat a objasnit fáze slohotvorného procesu, - prokázat znalost metod a cílů slohového vyučování a aplikovat je na konkrétním slohovém učivu, - vyjmenovat a uplatnit některé inovativní přístupy ke slohovému vyučování a komunikační výchově, - nalézat a aplikovat do vyučování témata vhodná k integraci složek předmětu s jinými vzdělávacími oblastmi a p průřezovými tématy, - objasnit problematiku nácviku a hodnocení mluveného projevu žáků, - orientovat se v nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech, - vyjmenovat a využívat podpůrné didaktické prostředky ve vyučování českého jazyka, - plánovat a realizovat slohové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace ve slohovém vyučování a využít získané vědomosti a schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného slohového učiva. - vytvářet miniprojekty a projekty s využitím metod kritického myšlení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast (povinná) - seminární práce: dvě učební úlohy/přípravy na výuku, které operacionalizují propojení jazykové a komunikačně-slohové složky předmětu a při tom zdůrazňují: 1. rozvoj dovednosti mluvení 2. rozvoj dovednosti psaní - ústní zkouška Struktura popisu jednotlivých učebních úloh/příprav na výuku: 1) Ročník 2) Téma 3) Vztah k RVP (k očekávaným výstupům a klíčovým kompetencím) 4) Cíl(e) 5) Problém komunikačně-slohový, problém jazykový 6) Metody a formy práce 7) Pomůcky 8) Průběh práce (dle třífázového modelu učení E-U-R; podrobný popis jednotlivých fází práce s důrazem na činnosti učitele i žáků) 9) Přílohy 10) Seznam použité literatury Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Ke každé části také uveďte očekávané časové rozpětí a řešení úloh. Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Práce se odevzdává v do MS Teams dle Zadání (skupina KDJ1). Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání práce: 1. část: 25. 4. 2025 2. část: 16. 5. 2025 Studenti mohou práci odevzdat kdykoliv před stanoveným termínem. Nedodržení termínu bude důvodem k neudělení zápočtu. Zkouška: Zkouška ověří znalosti a dovednosti studentů z kurzu KDJ1@ a KDJ2@. Od uchazečů se očekává poučené pojednání na téma dle vylosované otázky podle seznamu otázek k SZZ (pouze didaktické otázky), příp. reakce na otázky zkoušejícího. Zásadně žádoucí je studium doporučené literatury. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a kol. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, Marie a kol. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV.
  • GRECMANOVÁ, Helena a kol. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • HAUSER, Přemysl a kol. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I, II a III. Brno : Vydavatelství MU.
  • HAUSER, Přemysl a kol. (2007). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Pedagogická fakulta MU.
  • PETTY,G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PODROUŽEK, Ladislav. (2002). Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Fraus.
  • ŠEBESTA, Karel. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: nakladatelství UK.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
  • TOMKOVÁ, Anna a kol. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní