Předmět: Český jazyk ve společenské a pedagogické praxi

« Zpět
Název předmětu Český jazyk ve společenské a pedagogické praxi
Kód předmětu KČJ/KCSS@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Příprava aktuálního projektu - výběr témat, plánování, realizace, reflexe, zhodnocení aktivit. Dobrovolnictví a jeho přínos pro získání praktických odborných i pedagogických zkušeností. Příprava workshopu jako forma praktického cvičení a prohlubování odborných i pedagogických dovedností. Tvůrčí psaní jako součást studia oboru český jazyk a literatura. Reflexe společenských a pedagogických témat, diskuse k vybraným aktuálním tématům. Příprava a realizace exkurze jako součást studia učitelství českého jazyka a literatury. Reflexe aktuálního kulturního a společenského dění. Základy badatelské práce jako součást studia českého jazyka a literatury, potenciál vybraných témat pro další zkoumání v rámci doktorského studijního programu nebo rigorózní práce. Vazba plánovaného projektu k regionálním tématům a regionálnímu školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zapojení studentů do společenských, pedagogických či badatelských aktivit, které rozvíjí jejich studijní zaměření a umožní jim získat nové zkušenosti využitelné nejen v rámci pregraduálního studia oboru český jazyk a literatura, ale také v budoucí pracovní praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - připravit projekt rozvíjející konkrétní oblast jejich studia oboru český jazyk a literatura; - prezentovat plán projektu a obhájit jeho přínos v kontextu profilu absolventa daného studijního programu; - objasnit přínos projektu pro vlastní osobnostní rozvoj a učitelskou profesi; - realizovat připravený projekt a zhodnotit jeho přínos pro pedagogickou praxi; - navrhnout další varianty rozvoje projektu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barristel & Principal.
  • MALÍČKOVÁ, Michaela et al. (2009). Estetika pre vysoké školy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 3. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ed. (2009). Olympiáda tvorivosti. Estetika a umenie na volnočasové aktivity. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ, Hana a REŽNÁ, Miroslava. (2011). Praktická estetika 5. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní