Předmět: Český jazyk ve společenské praxi

« Zpět
Název předmětu Český jazyk ve společenské praxi
Kód předmětu KČJ/KCPS@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Příprava aktuálního projektu - výběr témat, plánování, realizace, reflexe, zhodnocení aktivit. Dobrovolnictví a jeho přínos pro získání praktických odborných i pedagogických zkušeností. Příprava workshopu jako forma praktického cvičení a prohlubování odborných i pedagogických dovedností. Tvůrčí psaní jako součást studia oboru český jazyk a literatura, reflexe společenských témat, diskuse k vybraným tenatům. Příprava a realizace exkurze jako součást studia českého jazyka a literatury, reflexe aktuálního kulturního a společenského dění. Základy badatelské práce jako součást studia českého jazyka a literatury, její společenský přínos, vazba k regionálním tématům..

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zapojení studentů do společenských, pedagogických či badatelských aktivit, které rozvíjí jejich studijní zaměření a umožní jim získat nové zkušenosti využitelné nejen v rámci pregraduálního studia oboru český jazyk a literatura, ale také v budoucí pracovní praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - připravit projekt rozvíjející konkrétní oblast jejich studia oboru český jazyk a literatura; - prezentovat plán projektu a obhájit jeho přínos v kontextu profilu absolventa daného studijního programu; - objasnit přínos projektu pro vlastní osobnostní rozvoj; - realizovat připravený projekt a zhodnotit jeho přínos; - navrhnout další varianty rozvoje projektu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2012). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • HANUŠ, Radek a CHYTILOVÁ, Lenka. (2010). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  • KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barristel & Principal.
  • MALÍČKOVÁ, Michaela et al. (2009). Estetika pre vysoké školy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • SILBERMAN, Mel. (1993). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní