Předmět: Čtenářská gramotnost v kurikulu základní školy

« Zpět
Název předmětu Čtenářská gramotnost v kurikulu základní školy
Kód předmětu KČJ/KCGK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. Podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách. Proces čtení s porozuměním. Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. Metody a strategie na rozvíjení kritického myšlení. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. Formulace otázek a úkolů rozvíjejících čtenářskou gramotnost na různých typech textů. Základy práce s uměleckými a neuměleckými texty.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: zhodnotit podmínky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách vymezit pojem čtenářská gramotnost a popsat vývojové modely a jednotlivé úrovně gramotnosti, charakterizovat mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA, osvojit si a umět aplikovat metody na rozvíjení čtenářské gramotnosti, obeznámit se s metodami a strategiemi rozvíjejícími kritické myšlení, klasifikovat a posoudit otázky a úkoly ověřující jednotlivé úrovně porozumění textu, prokázat schopnost formulovat otázky a úkoly rozvíjejících čtenářskou gramotnost na různých typech textů, vytvořit aktivity s ohledem na propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí podle RVP pro 2. stupeň základních škol.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP.
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP.
  • ČERNÁ, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál.
  • ČUŘÍN, M. a kol. (2013). Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis.
  • DOLEŽALOVÁ J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus.
  • WILDOVÁ, R. a kol. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní