Předmět: Fonetika a fonologie

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie
Kód předmětu KČJ/KBFFQ
Organizační forma výuky Konzultace + Samostudium
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Fonetika jako předchůdkyně fonologie. Společný zájem obou disciplín. Grafická, fonematická a akustická podoba fonému. Mluvní orgány a jejich činnost. Foném jako akustický signál. Základní pojmy z oblasti akustiky. Foném jako jednotka s rozlišovací funkcí. Foném a alofón. Fonologické protiklady. Neutralizace fonologických protikladů. Fonetická a fonologická transkripce. Český vokalismus a diftongy. Český konsonantismus. Sonory. Glidy. Vokalické a konsonantické alternace. Fonologická kombinatorika. Fonostylistika. Stavba slabiky a její funkce. Členění řeči. Manifestace fonémů v souvislé řeči (asimilace, disimilace, diereze, epenteze, metateze). Vyjadřování vnějších, vnitřních a terminálních předělů. Hlavní a vedlejší přízvuk. Pauzy. Intonace (typy kadencí, antikadence, polokadence). Dynamika fonologického systému češtiny. Segmentální a suprasegmentální analýza souvislého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - provést segmentální analýzu mluveného či psaného projevu, - provést suprasegmentální analýzu mluveného či psaného projevu, - demonstrovat rozdíly mezi spisovnou a nespisovnou češtinou z pohledu fonetických rozdílů, - klasifikovat jednotlivé typy konsonantů a vokálů (dle způsobu tvoření, místa tvoření, akustického příznaku, artikulačního orgánu a dalších relevantních elementů), - popsat proces artikulace a percepce hlásek, - demonstrovat rozdíly ve výslovnosti konsonantů a vokálů, - vysvětlit a na příkladech demonstrovat rozdíly mezi fonémy, variantami fonémů a alofony.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BIČAN, Aleš. (2013). Phonotactics of Czech.. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • BUCHTOVÁ, Božena. (2005). Rétorika.. Praha: Grada.
  • ČERMÁK, František. (2004). Jazyk a jazykověda.. Praha: Karolinum.
  • ČERNÝ, Jiří. (1996). Dějiny lingvistiky.. Olomouc: Votobia.
  • DUBĚDA, Tomáš. (2005). Jazyky a jejich zvuky.. Praha: Karolinum.
  • HÁLA, Bohuslav. (1972). Fonetika v teorii a praxi.. Praha: SPN.
  • JAKOBSON, Roman. (1993). Dialogy.. Praha: Československý spisovatel.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Kolektiv autorů ÚČJ FF MU. (1995). Příruční mluvnice češtiny.. Brno: Nakladatelství LN.
  • KRČMOVÁ, Marie. (2010). Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3. vyd.. Ostrava: Filozofická fakulta OU.
  • KUČERA. H. (1961). The Phonology of Czech.. Gravenhage: Mouton & Co.
  • LEŠKA, O. (1993). Fonologie v myšlenkové struktuře moderní jazykovědy. Slovo a slovesnost. 54 (2 , s. 81-87)..
  • PALKOVÁ, Zdena. (1997). Fonetika a fonologie češtiny.. Praha: Karolinum.
  • ROMPORTL, Milan. (1973). Studies in Phonetics.. Praha: Akademia.
  • ŠIŠKA, Zbyněk. (2005). Fonetika a fonologie. 2. vyd.. Olomouc: Vydavatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní