Předmět: Literatura pro děti a mládež 2

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež 2
Kód předmětu KČJ/KBD2Q
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Próza s dětským a dospívajícím hrdinou, vývojové tendence, významní představitelé v české a světové literatuře. Próza s dívčí hrdinkou, vývojové tendence, významní představitelé v české a světové literatuře. Historická a životopisná tematika v české literatuře pro děti a mládež. Dobrodružná literatura pro děti a mládež a její žánrové varianty, významní představitelé v české a světové literatuře. Fantasy a její žánrové varianty, významní představitelé v české a světové literatuře. Podoby triviality v literatuře pro děti a mládež. Vývoj a současný stav teorie a kritiky literatury pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - ocenit tvorbu významných autorů české a světové prózy s dětským a dospívajícím hrdinou, zhodnotit aktuální trendy vývoje tohoto žánru, - posoudit současnou literaturu pro děti a mládež s historickou a životopisnou tematikou, zhodnotit aktuální trendy vývoje tohoto žánru, - specifikovat žánrové varianty dobrodružné literatury a zhodnotit tvorbu významných autorů, - porovnat a posoudit uměleckou úroveň české a zahraniční fantasy literatury, - s přihlédnutím k obsahovému zaměření studijního předmětu analyzovat a interpretovat vybraný umělecký text v kontextu tvorby daného autora a doby jeho vzniku, - s přihlédnutím k obsahovému zaměření studijního předmětu zformulovat a prezentovat vlastní interpretaci vybraného titulu literatury pro děti a mládež, - specifikovat znaky triviální literatury a zhodnotit uměleckou úroveň literární tvorby určené dětem a mládeži, - zhodnotit aktuální stav teoretické reflexe literatury pro děti a mládež.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Časopis Tvořivá drmatika.
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. (2008). Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. 1. vyd.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana a HANZOVÁ, Marie. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 1.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2007). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 2.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. (2007-2008. 4 sv.).. Praha: Academia.
  • MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd.. Praha: Albatros.
  • MICKENBERG, Julia L., ed. a VALLONE, Lynne, ed. (2011). The Oxford handbook of children?s literature. Oxford handbooks.. New York: Oxford University Press.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd.. Praha: Paseka.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2.. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • SIROVÁTKA, Oldřich. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky.
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. 1. vyd. Monografie.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • TOMAN, Jaroslav. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). 1. vyd.. [České Budějovice]: Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 5. vyd. (upr. a dopl.).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. 199 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě; č. 261 (2012).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2010). Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2018). S holokaustem za zády. Ostrava.
  • WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English. 1st publ.. Cambridge: Cambridge University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní