Course: Literature for Children and Youth 1

« Back
Course title Literature for Children and Youth 1
Course code KČJ/KBD1Q
Organizational form of instruction Lecture + On-line Activities
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Course description and content: Juvenile literature and its position within the framework of national literature. Folk fairy tale, its implementation to artistic literature, folklore theories of its origin. Czech and foreign collectors of folk tales. Myth and legend in juvenile literature. Author fairy tales and their typology. Development of Czech and foreign author fairy tale since the 19th century; prolific authors. Development of Czech poetry for children since the end of the 19th century; prolific poets. Foreign poetry for children and its authors.

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Course objectives: To define a content and functions of juvenile literature, To explain specific features of juvenile literature, To clarify role of juvenile literature from the point of view of development of reading literacy, To name and characterize genres of juvenile literature, To assess and compare the most important theories of fairy tale origin, To evaluate approach of collectors of folclore toward its implication into juvenile literature, To assess artistic approach of authors of fairy tales and poetry for children from the point of view of genre development, To analyse and interpret the text from the point of view of a context of its origin and context of its author´s work, To formulate and present student´s own interpretation of chosen work of juvenile literature.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Tvořivá dramatika.
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • BŘEZINOVÁ, H. (2018). Slavíci, mořské víly a bolavé zuby. Pohádky H. Ch. Andersena: Mezi romantismem a modernitou.. Brno: Host.
  • CARPENTER, Humphrey. (2005). The Oxford companion to children's literature.. Oxford: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. (2008). Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. 1. vyd.. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HUNT, Peter. (2004). Children's Literature.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana a HANZOVÁ, Marie. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 1.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2007). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. 2.. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989. 1. vyd. (2007-2008. 4 sv.).. Praha: Academia.
  • MANDYS, Pavel et al. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd.. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd.. Praha: Paseka.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2.. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
  • SIROVÁTKA, Oldřich. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky.
  • SLADOVÁ, Jana et al. (2016). Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. 1. vyd.. Praha: Libri.
  • TOMAN, Jaroslav. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). 1. vyd.. [České Budějovice]: Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 5. vyd. (upr. a dopl.).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2012). Dialogy Ivy Procházkové. 199 s. Spis Ostravské univerzity v Ostravě; č. 261 (2012).. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
  • URBANOVÁ, Svatava. (2010). Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia.
  • WATSON, Victor et al. (2001). The Cambridge guide to Children's books in English. 1st publ.. Cambridge: Cambridge University Press.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature: teaching focus maior (BB24-X) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Czech language and literature with an Emphasis on Educational Aspects (BB17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer