Název předmětu | Aktuální problémy současného jazyka 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KAP2@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět se zaměřuje na vybrané aspekty současných přístupů k jazyku s cílem seznámit studenty s moderními a aktuálními otázkami a metodami zaměřenými na český jazyk. Předmět je rozdělen do tří základních tematických okruhů, které kombinují poznatky z oblasti jazykové pragmatiky, korpusové lingvistiky a moderní rétoriky. Všechna dílčí témata přistupují k rodnému jazyku v perspektivě jazykové výchovy podle Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání. Témata: 1. Komunikace v 21. století (moderní trendy v přístupu k mezilidské komunikaci, mediální zprostředkování a technologie; mluvenost/psanost, způsoby analýzy). 2. Teorie argumentace a kritické myšlení (metody, postupy, cvičení; současné argumentační fauly ve veřejné komunikaci: publicistika a politika). 3. Pragmatika češtiny 1: problematika presupozic (praktické cvičení). 4. Pragmatika češtiny 2: řečové akty (klasifikace, modifikace a interpretace). 5. Pragmatika češtiny 3: konverzační maximy a implikatury (cvičení, mluvené projevy). 6. Pragmatika češtiny 4: zdvořilost a řečová etiketa (princip kooperace). 7. Jazyk a korpus (korpusy mluvené a psané češtiny, způsoby vyhledávání, využití ve výuce českého jazyka). 8. Rétorika a současné přístupy ke komunikaci (tzv. communication studies, principy dialogu). 9. Aplikace komunikačních strategií: reklamní komunikáty, zdroje informací. 10. Politický diskurz a rétorika (veřejná komunikace, možnosti mediální výchovy ve vztahu k tradiční disciplíně/k rétorice).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Porozumět současným tendencím v přístupu k jazyku a využít jich při výuce rodného jazyka na ZŠ. - Na základě praktického využití českého korpusu efektivně sestavit cvičení zaměřené na výuku českého jazyka. - Zapojit do slohové a komunikační výchovy poznatky současných přístupů ke komunikaci. - Využít znalostí současné rétoriky k efektivnímu přístupu k vybraným otázkám z oblasti komunikace a mediální výchovy.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Zápočet: - účast ve výuce (povinná) - odevzdání seminární práce: jazyková analýza vybraného komunikátu Zkouška: - písemná zkouška Zápočet: Seminární práce vyžaduje důkladný analyticko-syntetický pohled na vybraný komunikát, a to jak z hlediska komunikačního, tak i úžeji jazykového. Konkrétní komunikát k analýze si studenti vybírají z nabídky, ta je uvedena v souboru uloženém v MS Teams (skupina KAP1). Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Očekává se ucelený poučený výklad s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (na konci práce posluchači uvedou seznam a) prostudované, b) použité literatury). Práce se odevzdává do MS Teams dle Zadání (skupina KAP1). Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání: 1. termín: 2. 5. 2025 2. termín: 9. 5. 2025 3. termín: 16. 5. 2025 Práci lze odevzdat kdykoliv před uvedeným termínem. Zkouška: Písemná zkouška prověří nejen znalosti problematiky obsažené v kurzech KAP1@, KAP2@ a v dřívějším studiu, ale rovněž dovednost studentů vytvořit souvislý výklad na zadané téma. Zkouška bude sestávat z části teoretické a části praktické. V teoretické části uchazeči podají teoretický výklad (v podobě souvislého odborného textu) na zadané téma. Témata budou vycházet z trajektorie obsahu a z doporučené literatury (především té označené jako "základní") v obou kurzech - viz anotace. Praktická část bude koncipována jako komplexní analýza komunikátu (psaného nebo mluveného). I zde se očekává souvislý poučený výklad. Časový limit pro zkoušku: 180 minut. Studenti si mohou přinést odbornou literaturu dle vlastního výběru. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |