Název předmětu | Aktivizační metody ve výuce ČJL |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KAMV@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět vychází z obecně didaktických a pedagogických disciplín a je zaměřen na využití aktivizačních metod a forem práce ve výuce českého jazyka a literatury. Témata: teorie vzdělávání v historickém kontextu a jejich srovnání se zaměřením na jazykové vyučování, stavba, obsah a cíle RVP ZV, konstruktivistický model vzdělávání, fáze a metody kritického myšlení, jazyková cvičení, jejich třídění a účel, možnosti integrace vzdělávacích oborů a průřezových témat na 2. stupni ZŠ, rozvoj divergentního a konvergentního myšlení žáků na 2. stupni ZŠ, kooperativní učení, projektová metoda a možnosti její aplikace, metodické materiály pro výuku českého jazyka a jejich využití ve vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve stavbě, obsahu a cílech RVP ZV se zaměřením na 2. stupeň ZŠ, - vyjmenovat, charakterizovat a srovnat soudobé teorie ve vzdělávání se zaměřením na český jazyk, - charakterizovat konstruktivistický model vzdělávání, - znát a aplikovat vybrané metody kritického myšlení ve vyučování českého jazyka ve všech fázích vyučovacího procesu, - znát systém jazykových cvičení a využívat je ve vyučování českého jazyka, - vysvětlit pojem integrace a integrovat složky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, - integrovat vybrané vzdělávací oblasti a průřezová témata ve vyučování českého jazyka, - vysvětlit pojmy divergentní a konvergentní myšlení, synergický efekt, - objasnit pojem kooperativní učení a vysvětlit jeho přínos pro vyučování, - vytvořit a aplikovat střednědobý projekt zaměřený na integraci vybraných vzdělávacích oblastí a průřezových témat, - orientovat se v nabídce metodických materiálů a opor pro výuku českého jazyka a umět je využívat.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast v semináři, neomluvená absence není povolena. 1) Moje osobní představa o smysluplné výuce českého jazyka (rozsah 2 NS) - vypracuje každý student samostatně. 2) Odevzdání seminární práce: zprostředkování konkrétního učiva předmětu český jazyk prostřednictvím vybrané výukové metody. V semináři si trojice studentů vyberou ze seznamu jednu výukovou metodu a zpracují seminární práci, ve které navrhnou způsob zprostředkování konkrétního obsahu ve vazbě na očekávaný výstup RVP ZV (český jazyk a literatura, 2. stupeň - jazyková/komunikačně-slohová výchova). Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Struktura seminární práce: a. Výstup z RVP b. Ročník c. Téma d. Metodický postup e. Přílohy - cvičení, textové a jiné ukázky atd. f. Seznam použité literatury Nedílnou součástí práce je seznam použité literatury. Veškeré ev. převzaté materiály je nutno řádně ocitovat. Práce se odevzdává elektronicky do určeného prostředí v MS Teams. Termíny odevzdání práce: 1. termín: 6. prosinec 2025 2. termín: 10. leden 2025 3. termín: 24. leden 2025 Studenti mohou práci odevzdat kdykoliv před stanoveným termínem. Nedodržení termínu bude důvodem k neudělení zápočtu. Žádné práce po třetím termínu nebudou akceptovány. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |