Předmět: Internet a multimédia ve výuce českého jazyka

« Zpět
Název předmětu Internet a multimédia ve výuce českého jazyka
Kód předmětu KČJ/IMČJB
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Úvod - seznámení se základními pojmy. Praktická část - ověření dovedností pro práci s počítačem. Internet - Počítačové sítě. Protokoly TCP/IP. WWW, hypertext. Hypertextová literatura. Praktická část - práce s hypertextem. Vyhledávání - vyhledávání na Internetu, prohlížeče, vyhledávače. Praktická část - vyhledání zadaného tématu z vícero zdrojů aj. Internetové zdroje pro ČJ, E-knihy. Praktická část - vyhledávání e-knih, četba. MS Word - využití ve výuce - možnosti práce, náměty, zpracování v textovém editoru ad. Grafické editory - tvorba studijních materiálů pro výuku ČJ. Praktická část - vytvoření jednoduchého studijního materiálu s využitím dostupných grafických editorů. Prezentační hardware a software ? typy pro výuku a využití v ČJ. Praktická část - vytvoření jednoduchého studijního materiálu v programu MS PowerPoint. Tvorba internetových stran. Praktická část - vytvoření webové stránky v konkrétním programu. Web 2.0. - nástroje Webu 2.0 a jejich využití v . Multimedia věnovaná ČJ - multimedia ČJ. Využití hudebních multimédií ve výuce ČJ. Praktická část - práce s multimédii - vyzkoušení testu, prvky muzikoterapie ad. Výukové programy, výukové programy pro výuku ČJ. Praktická část - práce s výukovým programem. Elektronická komunikace.Praktická část - vyzkoušení NetMeetingu, chatu. On-line výuka. E-learning. LMS Unifor, Moodle -využití při on-line výuce. Praktická část - práce s on-line výukovým programem (projekt Škola za školou) ad.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář je zaměřen na teoretické i praktické aspekty využití informačních technologií (ICT) ve výuce českého jazyka: seznámení se základními pojmy, vyhledávání v internetové síti, informační zdroje (přehled a analýza internetových stran věnovaných problematice českého jazyka), multimédia pro předmět ČJ (CD-ROMy, výukový software, výukové programy, e-knihy, hudební média ve výuce českého jazyka), využití ICT v jednotlivých složkách předmětu (mluvnice, literatura, sloh, mezipředmětové vztahy), tvorba studijních materiálů pro výuku s využitím ICT (hypertext, práce s grafikou a médii), tvorba internetových stran a prezentací, elektronická komunikace (e-mail, elektronické konference, chat ad.), e-learning v oboru český jazyk (off-line a on-line výuka, projektová výuka).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

základní dovednosti pro práci s informačními a komunikačními technologiemi; pasivní znalost anglického jazyka
Doporučená literatura
  • www.spomocník. cz - Učitelský pomocník www.ceskaskola.cz - Česká škola www.dts.cz - Brána DTS.
  • Růžička, O. (2001). Internet pro učitele.. Praha.
  • Zounek, J., Kříž, R. (2001). Internet pro pedagogy - jak hledat a najít.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní