Předmět: Interpretace literárního textu

« Zpět
Název předmětu Interpretace literárního textu
Kód předmětu KČJ/ILITB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
  • Mašláňová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti jsou vedeni k interpretaci vybraných děl světové (i české) literatury 19. a 20. století. Důraz je kladen na vlastní názor a vlastní vnímání díla v konfrontaci s dobovými i aktuálními literárně teoretickými a literárně vědnými trendy. Interpretace díla vychází ze znalostí dobového literárního a historického kontextu a vede přes kompoziční a tematický rozbor k postižení smyslu literární památky, včetně postižení jejího významu pro další literární vývoj. Interpretace literárního díla umožňuje podrobněji nahlédnout takové literární památky, které tvoří kánon dějin literatury devatenáctého a dvacátého století.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti jsou vedeni k interpretaci vybraných děl české literatury období 1945-1989. Důraz je kladen na vlastní názor a vlastní vnímání díla v konfrontaci s dobovými i aktuálními literárně teoretickými a literárně vědnými trendy. Interpretace díla vychází ze znalostí dobového literárního a historického kontextu a vede přes kompoziční a tematický rozbor k postižení smyslu literární památky, včetně postižení jejího významu pro další literární vývoj. Interpretace literárního díla umožňuje podrobněji nahlédnout takové literární památky, které tvoří kánon dějin literatury období 1945-1989.
-
Předpoklady
Účast na přednáškách a seminářích předmětu "Česká literatura 20. století 3". Doporučená účast na semináři SOUČP/(SOUPB).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Prezentace seminární práce na základě individuálního rozboru konkrétního autora/díla 2. poloviny 20. století. Účast na semináři min. 80 %.
Doporučená literatura
  • Kritiky a recenze otištěné v literárních a kritických periodikách..
  • Haman, A. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: HaH.
  • Hodrová, D. (2001). Na pokraji chaosu.. Praha: Torst.
  • Jankovič, M. (1992). Dílo jako dění smyslu.. Praha: Pražská imaginace: Ústav pro českou a světovou literaturu ČSAV.
  • Janoušek, P. a kol. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989, I. 1945 - 1948. Praha.
  • Janoušek, P. a kol. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989, II. 1948-1958. Praha.
  • Janoušek, P. a kol. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989, III. 1958-1969. Praha.
  • Janoušek, P. a kol. (2008). Dějiny české literatury 1945-1989, IV. 1969-1989. Praha.
  • Kožmín, Z. (1997). Interpretace básní.. Brno: FF MU.
  • Kožmín, Zdeněk. (2005). Interpretace básní. Brno.
  • Pavera, L. a Všetička, F. (2002). Lexikon literárních pojmů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Všetička, F. (1994). Stavba básně.. Olomouc: VUP.
  • Všetička, F. (1996). Stavba dramatu.. Olomouc: VUP.
  • Všetička, F. (1992). Stavba prózy.. Olomouc: VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní