Předmět: ITEP-Světová literatura jako prostředek osobnostního rozvoje žáků

« Zpět
Název předmětu ITEP-Světová literatura jako prostředek osobnostního rozvoje žáků
Kód předmětu KČJ/IISLP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V předmětu se studenti učitelství seznámí s aktuální světovou uměleckou literaturou pro dětské i dospělé čtenáře reflektující současnou dobu. Studenti se budou učit vybírat vhodné ukázky respektující zájmy a čtenářskou úroveň žáků. Zároveň povedeme studenty k využití inovativních a aktivizačních metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků. Kromě umělecké literatury budeme pracovat i s aktuálními čítankami, učebnicemi a interaktivní učebnicemi ČJL a představíme studentům možnosti jejich praktického využití. Předmět reflektuje aktuální trendy ve výuce literární výchovy s ohledem na inkluzivní vzdělávání. V souladu s RVP ZV lze za cíl literárního vzdělávání především rozvoj čtenářských návyků, schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Pomocí těchto aktivit pak mají žáci teoreticky dospívat k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich životní postoje, hodnotovou orientaci a obohatit jejich duchovní život. V souladu s tím má předmět přispět k osobnostně-sociálnímu rozvoji studentů (budoucích učitelů) a posílit jejich stávající didaktickou přípravu, aby byli připravovaní pro aktuální požadavky praxe. Důležitou náplní učitelovy činnosti v literární výchově by měl být výběr literárních textů, které budou adekvátní věku, intelektové, osobnostní a emoční zralosti žáků, a jejich inovativní didaktická interpretace. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní