Název předmětu | ITEP-Česká literatura jako prostředek osobnostního rozvoje žáků |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/IICLP |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
V předmětu se studenti učitelství seznámí s aktuální českou uměleckou literaturou pro dětské i dospělé čtenáře reflektující současnou dobu. Studenti se budou učit vybírat vhodné ukázky respektující zájmy a čtenářskou úroveň žáků. Zároveň povedeme studenty k využití inovativních a aktivizačních metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků. Kromě umělecké literatury budeme pracovat i s aktuálními čítankami, učebnicemi a interaktivní učebnicemi ČJL a představíme studentům možnosti jejich praktického využití. Předmět reflektuje aktuální trendy ve výuce literární výchovy s ohledem na inkluzivní vzdělávání. V souladu s RVP ZV lze za cíl literárního vzdělávání především rozvoj čtenářských návyků, schopnosti tvořivé recepce, interpretace a produkce literárního textu. Pomocí těchto aktivit pak mají žáci teoreticky dospívat k takovým poznatkům a prožitkům, které mohou pozitivně ovlivnit jejich životní postoje, hodnotovou orientaci a obohatit jejich duchovní život. V souladu s tím má předmět přispět k osobnostně-sociálnímu rozvoji studentů (budoucích učitelů) a posílit jejich stávající didaktickou přípravu, aby byli připravovaní pro aktuální požadavky praxe. Důležitou náplní učitelovy činnosti v literární výchově by měl být výběr literárních textů, které budou adekvátní věku, intelektové, osobnostní a emoční zralosti žáků, a jejich inovativní didaktická interpretace. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |