Předmět: Fonetika a fonologie

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie
Kód předmětu KČJ/FOFOB
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na praktický nácvik a rozvíjení znalostí a dovedností studentů v oblasti fonetiky a fonologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout stručný ale komplexní přehled o ústředních tématech fonetiky a fonologie se zaměřením na artikulační, akustickou a auditivní fonetiku. Důležitým cílem je naučit studující provádět fonetickou a fonologickou transkripci se zahrnutím základních fonologických jevů (asimilace znělosti, asimilace artikulační, nazalizace, hiátové změny, monoftongizace a diftongizace, palatalizace apod.). Dalším cílem je naučit studující provádět segmentální a suprasegmentální fonetickou a fonologickou analýzu textu/výpovědí. Předmět rovněž poskytuje souhrnný výklad systému českých hlásek (v souladu s deklarovanou fonetickou typologií).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Rozsah seminárních prací 3-5 stran. Obsahové zaměření vychází z témat studovaných celků (viz http://cestina.upol.cz/kopecky část Fonetika a fonologie). Kontrolu bude provádět vyučující. Seminární práce budou prezentovány prostřednictvím www prezentace učitele. Seminární práce zaměřená na předmět s vlastní analýzou vybraného textu. Kreativní jazykový útvar určený k analýze (suprasegmentální i segmentální). Účast na seminářích: 80 %.
Doporučená literatura
  • Mluvnice češtiny I. Prah: Academia, 1986, s. 11 - 190. Vachek, J. Dynamika fonologického systému současné spisovné češtiny. Praha: Academia, 1968.
  • KRČMOVÁ, M. Online kurz Fonetiky a fonologie..
  • Kučera, H. (1961). The Phonology of Czech. s´. Gravenhage: Mouton.
  • Mathesius, V. (1947). Čeština a obecný jazykozpyt.. Praha: Melantrich.
  • Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
  • Romportl, M. (1973). Studies in Phonetics.. Prague: Academia.
  • Sabol, J. (1989). Syntetická fonologická teória.. Bratislava.
  • ŠIŠKA, Z. (2006). Fonetika a fonologie.. Olomouc.
  • Trubetzkoy, N. S. (1939). Grundzüge der Phonologie. (rus. překlad N. S. Trubeckoj: Osnovy fonologii. Moskva, 1960).. Praha: CLP.
  • Vachek, J. (1968). Dynamika fonologického systému současné spisovné češtiny.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní