Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tvarosloví, skladba, komunikační a slohová výchova, stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Práce s osnovou, reprodukce a její význam, etapy nácviku, popis, vypravování, žánry písemného a mluveného projevu. Didaktické hry a aktivizační metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka na ZŠ, vytvářet a rozvíjet pedagogické schopnosti.Informovat o edukačních metodách a výukových materiálech pro výuku českého jazyka a slohu na 1. stupni ZŠ. Tvarosloví, skladba, komunikační a slohová výchova, stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Práce s osnovou, reprodukce a její význam, etapy nácviku, popis, vypravování, formy písemného a mluveného projevu. Didaktické hry a aktivizační metody.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly : - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování se zaměřením na procvičení a prezentaci konkrétního učiva z oblasti mluvnice či slohu, - zvládnutí učiva I. stupně základní školy formou testu, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
-
Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J., SVOBODOVÁ, J. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny.. Ostrava: OSU.
-
Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
|