Předmět: Didaktika mateřského jazyka B

« Zpět
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka B
Kód předmětu KČJ/DMJBK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tvarosloví, skladba, komunikační a slohová výchova, stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Práce s osnovou, reprodukce a její význam, etapy nácviku, popis, vypravování, žánry písemného a mluveného projevu. Didaktické hry a aktivizační metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka na ZŠ, vytvářet a rozvíjet pedagogické schopnosti.Informovat o edukačních metodách a výukových materiálech pro výuku českého jazyka a slohu na 1. stupni ZŠ. Tvarosloví, skladba, komunikační a slohová výchova, stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Práce s osnovou, reprodukce a její význam, etapy nácviku, popis, vypravování, formy písemného a mluveného projevu. Didaktické hry a aktivizační metody.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly : - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování se zaměřením na procvičení a prezentaci konkrétního učiva z oblasti mluvnice či slohu, - zvládnutí učiva I. stupně základní školy formou testu, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
Doporučená literatura
  • BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J., SVOBODOVÁ, J. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny.. Ostrava: OSU.
  • Petty. G. (2008). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.
  • ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr