Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Současné pojetí vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková kominukace, vyučovací metody a zásady využívané v hodinách českého jazyka, hodnocení a klasifikace, stavba vyučovací hodiny,hláskosloví, pravopis, didaktické hry, aktivizační metody.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka na ZŠ, vytvářet a rozvíjet pedagogické schopnosti.Pozornost je věnována novému legislativnímu vymezení vzdělávací oblasti Jazyka a jazyková komunikace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly: - znalost kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVPZV, ŠVP), - konkrétní ukázka vyvození gramatického učiva induktivní metodou, - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování, - charakteristika vybrané učebnice českého jazyka pro I. stupeň ZŠ, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
-
HAUSER, P. aj. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I, II a III. Brno: Vydavatelství MU.
-
HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. (1990). Základy didaktiky českého jazyka pro 1. st. ZŠ.. Brno: MU.
-
SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
|