Název předmětu | Didaktika literární výchovy |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/DLV@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsahová struktura literární výchovy. Typy a struktura vyučovacích hodin literární výchovy. Základní principy recepční estetiky. Čtenářské strategie žáků a možnosti jejich rozvoje. Výzkumy čtenářské gramotnosti a možnosti využití jejich výsledků ve výuce. Seznámení s prvky kritického myšlení a jejich praktické využití v hodinách literární výchovy. Práce se čtenářskými záznamníky. Čtenářské dílny. Uplatnění moderních vyučovacích metod při interpretaci literárního díla. Klíčové kompetence RVP ZV a jejich využití při práci s literárním textem. Propojení LV s průřezovými tématy RVP ZV. Učebnice, čítanky, pomůcky pro LV. Aktuální problémy týkající se oblasti školního vzdělávání ve vztahu k výuce literární výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - demonstrovat propojení literární výchovy s průřezovými tématy RVP ZV, - posoudit možnosti rozvoje čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj žáka, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast v semináři (povoleny max. 2 absence). Při případné druhé absenci ve výuce zpracují studenti/studentky navíc jednu čtenářskou lekci do vlastní čítanky. 2. Průběžné plnění úkolů zadaných v semináři, příprava na seminář podle stanoveného zadání a postupné shromažďování portfolia materiálů do výuky. Před termínem zápočtu budou nahrány splněné úkoly do zadání v Teams (v průběhu semestru bude upřesněn termín). Požadavky ke zkoušce DLV@ Vlastní čítanka (sada čtenářských lekcí) a metodická příručka. Lekce budou založeny na didaktické interpretaci uměleckých textů a modelu E-U-R. - Čítanka bude vytvořena pro žáky 1. stupně ZŠ (zastoupeny budou 3. - 5. ročník) a bude obsahovat minimálně 6 literárních lekcí založených na práci s literární ukázkou (tj. náplň minimálně pro 6 vyučovacích hodin, jedna lekce však může být i na více vyučovacích hodin). Zastoupena bude próza i poezie. Při případné druhé absenci ve výuce zpracují studenti/studentky navíc jednu čtenářskou lekci do vlastní čítanky. - Minimálně jedna z uvedených ukázek bude rozpracována do podoby jednodenního projektu: bude rozvíjet mezipředmětové vztahy, zapojí výtvarné a pracovní činnosti, rozvoj tvořivosti apod. - Součástí čítanky bude metodická příručka (bude tvořit přílohu čítanky na jejím konci). V metodické příručce studenti/studentky vysvětlí výběr knihy (jaké důležité myšlenky obsahuje, proč by si ji žáci měli přečíst atd.) i důvod výběru konkrétní ukázky. Ukázku interpretují a představí její nosnou myšlenku a didaktický potenciál. Dále objasní výběr otázek a úkolů k textu: kam a proč směřují. Budou uvádět i očekávané odpovědi žáků. Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |