Předmět: Didaktika literární výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika literární výchovy
Kód předmětu KČJ/DLV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová struktura literární výchovy. Typy a struktura vyučovacích hodin literární výchovy. Základní principy recepční estetiky. Čtenářské strategie žáků a možnosti jejich rozvoje. Výzkumy čtenářské gramotnosti a možnosti využití jejich výsledků ve výuce. Seznámení s prvky kritického myšlení a jejich praktické využití v hodinách literární výchovy. Práce se čtenářskými záznamníky. Čtenářské dílny. Uplatnění moderních vyučovacích metod při interpretaci literárního díla. Klíčové kompetence RVP ZV a jejich využití při práci s literárním textem. Propojení LV s průřezovými tématy RVP ZV. Učebnice, čítanky, pomůcky pro LV. Aktuální problémy týkající se oblasti školního vzdělávání ve vztahu k výuce literární výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí literární výchovy, - demonstrovat propojení literární výchovy s průřezovými tématy RVP ZV, - posoudit možnosti rozvoje čtenářských strategií žáků 1. stupně ZŠ, - analyzovat a aplikovat ve výuce hlavní premisy recepční estetiky, - objasnit vývojové etapy čtenářství, - aplikovat ve výuce literatury aktivizační metody a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost, - prokázat schopnost výběru vhodného textu k didaktické interpretaci, - navrhnout postup didaktické interpretace uměleckého textu, - zdůvodnit přínos umělecké literatury pro osobnostní rozvoj žáka, - plánovat a realizovat kompletní přípravu na vyučovací hodinu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast v semináři (povoleny max. 2 absence). Při případné druhé absenci ve výuce zpracují studenti/studentky navíc jednu čtenářskou lekci do vlastní čítanky. 2. Průběžné plnění úkolů zadaných v semináři, příprava na seminář podle stanoveného zadání a postupné shromažďování portfolia materiálů do výuky. Před termínem zápočtu budou nahrány splněné úkoly do zadání v Teams (v průběhu semestru bude upřesněn termín). Požadavky ke zkoušce DLV@ Vlastní čítanka (sada čtenářských lekcí) a metodická příručka. Lekce budou založeny na didaktické interpretaci uměleckých textů a modelu E-U-R. - Čítanka bude vytvořena pro žáky 1. stupně ZŠ (zastoupeny budou 3. - 5. ročník) a bude obsahovat minimálně 6 literárních lekcí založených na práci s literární ukázkou (tj. náplň minimálně pro 6 vyučovacích hodin, jedna lekce však může být i na více vyučovacích hodin). Zastoupena bude próza i poezie. Při případné druhé absenci ve výuce zpracují studenti/studentky navíc jednu čtenářskou lekci do vlastní čítanky. - Minimálně jedna z uvedených ukázek bude rozpracována do podoby jednodenního projektu: bude rozvíjet mezipředmětové vztahy, zapojí výtvarné a pracovní činnosti, rozvoj tvořivosti apod. - Součástí čítanky bude metodická příručka (bude tvořit přílohu čítanky na jejím konci). V metodické příručce studenti/studentky vysvětlí výběr knihy (jaké důležité myšlenky obsahuje, proč by si ji žáci měli přečíst atd.) i důvod výběru konkrétní ukázky. Ukázku interpretují a představí její nosnou myšlenku a didaktický potenciál. Dále objasní výběr otázek a úkolů k textu: kam a proč směřují. Budou uvádět i očekávané odpovědi žáků. Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce.
Doporučená literatura
  • (2011). Gramotnosti ve vzdělávání: metodická příručka.. Praha: VUP.
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HAUSENBLAS, Ondřej. (2015). Čeština doopravdy. Praha.
  • HNÍK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H.
  • TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
  • VALA, Jaroslav. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy.. Olomouc: Hanex.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní