Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
-
Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Dějiny české literatury od počátků do osvícenství 1. se zaměřuje na percepční složku výkladu literárních památek uvedeného období a klade důraz na zvládnutí základních teoretických postupů vedoucích k interpretaci díla v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti a aplikovanými poznatky z oblasti kritického myšlení. Témata: Řecká mytologie, klasické řecké drama, řecká filosofie a řečnictví, řecké dějepisectví, helenistické období orientálních kultur, literatura římského období antického Říma, republika a císařství, Cicero a Caesar, římské dějepisectví - Tacitus a Suetonius, Vergilius, Horatius, Ovidius, Claudianus - Únos Proserpiny, Iuvenalis - satiry, Petronius, Seneca, Marcus Aurelius, Starý zákon, Nový zákon, Církevní otcové a Aurelius Augustinu, Boethius. Literární památky Velké Moravy, Svatováclavské, Svatoludmilské a Svatovojtěšské legendy, Kosmova kronika, středověká duchovní lyrika (po husitství), středověké drama, Dalimilova kronika a Alexandreida, středověká satira, předchůdci Husovi, Legenda o sv. Kateřině a Legenda o sv. Prokopu, Tkadleček, Mistr Jan Hus, Petr Chelčický
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student bude umět: - Vysvětlit společensko-kulturní rámec jednotlivých period zkoumaného období. - Objasnit základní pojmy a osvojit si literárněvědnou terminologii. - Určit jazykové, formální, kompoziční a poetické rysy literární památky či souboru literárních památek, jejich žánrové vymezení. - Charakterizovat a přiblížit život autora či autorů literárních děl, popř. samotnou literární památku, analyzovat obsahovou a významovou stránku literární památky. - Analyzovat a interpretovat jednotlivá literární díla starších literárních období. - Rozpoznat uměleckou a společenskou závažnost díla na konkrétních literárních ukázkách. - Aplikovat primární metodické postupy výkladu díla související s rozvojem čtenářské gramotnosti. - Zdůvodnit kritický postup při výkladu díla a adekvátně reagovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
CONTE, Gian Biagio. (2008). Dějiny římské literatury.. Praha: KLP.
-
Černý, V., Sirotková, J., & Stich, A. (1996). Až do předsíně nebes: čtrnáct studií o baroku našem i cizím. Praha: Mladá fronta.
-
ČERNÝ, Václav. (1937). Esej o básnickém baroku.. Praha: Orbis.
-
Černý, Václav. (1996). Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti, 1. Středověk. Praha.
-
Černý, Václav. (1998). Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti, 2. Podzím středověku a renesance. Praha.
-
Černý, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti. (3), Baroko a klasicismus. Jinočany 2005.
-
DAWSON, Christopher. (1994). Zrození Evropy: úvod do dějin evropské jednoty.. Praha: Vyšehrad.
-
FORST, Vladimír, ed. (2008). Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce. 1985, 1993, 1993, 2000, 2000, 2008, 2008.. Praha: Academia.
-
HRABÁK, Josef. (1979). Starší česká literatura: úvod do studia. 2, uprav. a dopl. vyd.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Kolektiv autorů. (1959). Dějiny české literatury I. Praha.
-
Krejčí, V., Businská, H., Bělský, J., Kucharský, P., Vránek, Č., & Bahník, V. (1974). Slovník antické kultury. Praha: Svoboda.
-
L. Canfora. (2001). Dějiny řecké literatury. Praha.
|