Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obsahová struktura literární výchovy. 2. Výzkumy čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS) a aplikace jejich závěrů do výuky. 3. Technika čtení, hlasová kultura. 4. Moderní vyučovací metody rozvíjející čtenářskou gramotnost. 5. Zásady konstrukce učitelské přípravy na vyučovací jednotku. 6. Možnosti propojení literární výchovy s průřezovými tématy RVP a mezipředmětovými vztahy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Současná koncepce čtení a literární výchovy, metody a formy práce, literární pojmy. Osvojení specifikého souboru vědomostí a dovedností jako předpokladu pro úspěšnou práci v hodinách čtení a literární výchovy.
Osvojit si základní dovednosti při didaktické interpretaci uměleckého textu. Osvojit si vyučovací metody rozvíjející u žáků čtenářskou gramotnost a kritické myšlení. Aplikovat vhodné vyučovací metody ve výuce. Navrhnout funkční přípravu vyučovací hodiny zaměřené na interpretaci literárního textu. Zorganizovat projektovou výuku založenou na propjení mezipředmětových vztahů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce (80%) a průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací.
|
Doporučená literatura
|
-
GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole.. Ostrava: OU.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: HaH.
-
Houška Tomáš. Škola hrou.
-
KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak. Praha: SPN.
-
TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
-
TOMAN, J. (2007). Didaktika čtení a primární literární výchovy.. České Budějovice: JU.
-
TOMAN, J. (1973). Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda.
-
TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.
|