Předmět: Didaktika mateřského jazyka C

« Zpět
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka C
Kód předmětu KČJ/DIMJC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obsahová struktura literární výchovy. 2. Výzkumy čtenářské gramotnosti (PISA, PIRLS) a aplikace jejich závěrů do výuky. 3. Technika čtení, hlasová kultura. 4. Moderní vyučovací metody rozvíjející čtenářskou gramotnost. 5. Zásady konstrukce učitelské přípravy na vyučovací jednotku. 6. Možnosti propojení literární výchovy s průřezovými tématy RVP a mezipředmětovými vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Současná koncepce čtení a literární výchovy, metody a formy práce, literární pojmy. Osvojení specifikého souboru vědomostí a dovedností jako předpokladu pro úspěšnou práci v hodinách čtení a literární výchovy.
Osvojit si základní dovednosti při didaktické interpretaci uměleckého textu. Osvojit si vyučovací metody rozvíjející u žáků čtenářskou gramotnost a kritické myšlení. Aplikovat vhodné vyučovací metody ve výuce. Navrhnout funkční přípravu vyučovací hodiny zaměřené na interpretaci literárního textu. Zorganizovat projektovou výuku založenou na propjení mezipředmětových vztahů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce (80%) a průběžné plnění zadaných úkolů a seminárních prací.
Doporučená literatura
  • GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole.. Ostrava: OU.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: HaH.
  • Houška Tomáš. Škola hrou.
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak. Praha: SPN.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (2007). Didaktika čtení a primární literární výchovy.. České Budějovice: JU.
  • TOMAN, J. (1973). Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní