Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Komunikační výchova a slohové vyučování v systému vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ. 2. Současné pojetí slohového vyučování na základní škole, metody a formy práce. 3. Práce s osnovou, přechod od reprodukce k produkci, systém cvičení. 4. Popis a vypravování, formy písemného a mluveného projevu, etapy nácviku. 5. Integrace jednotlivých složek předmětu český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. 6. Integrace vzdělávacích oblastí v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ. 7. Tvorba výukových materiálů se zaměřením na využití metod práce s textem (například Kritického myšlení) a integraci (miniprojektů a projektů). 8. Metodická opora pro učitele českého jazyka (učebnice, internetové portály, výstupy z projektů, publikace aj.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty se současným pojetím výuky českého jazyka na ZŠ, vytvářet a rozvíjet pedagogické schopnosti.Informovat o edukačních metodách a výukových materiálech pro výuku českého jazyka a slohu na 1. stupni ZŠ. Tvarosloví, skladba, komunikační a slohová výchova, stavba hodiny komunikační a slohové výchovy. Práce s osnovou, reprodukce a její význam, etapy nácviku, popis, vypravování, formy písemného a mluveného projevu. Didaktické hry a aktivizační metody.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a používat základní literaturu oboru, - charakterizovat předmět český jazyk na I. stupni ZŠ a jeho jednotlivé složky, - prokázat znalost metod , forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování se zaměřením na slohové vyučování a komunikační výchovu a aplikovat je na vybraném učivu, - znát systém současného slohového vyučování na základní škole a zejména na 1. stupni ZŠ,umět využívat rozmanitá cvičení při přechodu od reprodukce k produkci, - využívat motivačních cvičení a metod při práci s textem a informacemi (metody Kritického myšlení aj.), - nalézat a využívat možnosti pro integraci složek předmětu český jazyk a vzdělávacích oblastí (miniprojekty apod.). - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu a umět využít své schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného jazykového učiva.
|
Předpoklady
|
Absolvování disciplíny Didaktika mateřského jazyka A.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly : - vzorová příprava na hodinu českého jazyka se zaměřením na prezentaci a procvičení konkrétního učiva z oblasti slohu, - náměty na integraci složek předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ, - ukázka využití vybraných metod Kritického myšlení ve vyučování českého jazyka, - vzorová příprava na hodinu českého jazyka se zaměřením na integraci vzdělávacích oblastí, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody ve vyučování českého jazyka na I. stupni ZŠ, - zvládnutí učiva český jazyk a literatura I. stupně základní školy formou testu. Další průběžné úkoly podle potřeby.
|
Doporučená literatura
|
-
BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
-
BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí. Praha.
-
ČECHOVÁ, M. a kol.. (1998). Čeština a její vyučování. Praha.
-
Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
-
KRŮŽELOVÁ, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha.
-
PETTY,G. (2008). Moderní vyučování. 2. vydání.. Praha: Portál.
-
SVOBODOVÁ, J. a kol. (2002). Jazyk a jazyková komunikace nově. Ostrava.
-
SVOBODOVÁ, J. (2003). Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky.. Ostrava.
-
ŠEBESTA, K. (1999). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova.. Praha.
-
TOMKOVÁ, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha.
|