Předmět: Didaktika mateřského jazyka A

« Zpět
Název předmětu Didaktika mateřského jazyka A
Kód předmětu KČJ/DIMJA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polák Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Současné pojetí vyučování českého jazyka na ZŠ. 2. Struktura a obsah RVPZV se zaměřením na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace. 3. Metody a formy práce, jazyková cvičení užívaná v hodinách českého jazyka. 4. Rozvržení jazykového učiva do jednotlivých období na 1. stupni ZŠ. 5. Lexikální a tvaroslovný pravopis na I. stupni základní školy, algoritmy, cvičení, hodnocení, 6. Učebnice a didaktické prostředky pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Orientace v současném pojetí jazykového vyučování v mateřském jazyce na ZŠ, vytváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Základní principy, metody, obsah výuky a metodické materiály, obsah učiva - osnovy, schválené učebnice, tematické celky v jazykovém vyučování na 1. st. ZŠ, úloha algoritmu, druhy jazykových cvičení a diktátů, hodnocení a klasifikace.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a používat základní literaturu oboru, - charakterizovat předmět český jazyk na I. stupni ZŠ a znát jeho specifické postavení v systému současného vzdělávání, a definovat jeho cíle, - orientovat se v RVPZV s důrazem na oblast Jazyk a jazyková komunikace (kompetence, rozvržení učiva apod., - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování a aplikovat je na vybrané učivo, - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro I. stupeň ZŠ a současných vzdělávacích dokumentech, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci. - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu a umět využít své schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného jazykového učiva.
Předpoklady
Znalosti z obecné didaktiky a pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly: - znalost kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVPZV, ŠVP), - konkrétní ukázka vyvození gramatického učiva induktivní metodou, - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování, - charakteristika vybrané učebnice českého jazyka pro I. stupeň ZŠ, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
Doporučená literatura
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
  • BRABCOVÁ, R. a kol. (1990). Didaktika českého jazyka pro 2. - 4. ročník ZŠ.. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha.
  • HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. (1990). Základy didaktiky českého jazyka pro 1. st. ZŠ.. Brno: MU.
  • HUBÁČEK, J. (1996). Čeština pro učitele.. Opava: OPTYS.
  • HUBÁČEK, J. Didaktika pro studující učitelství ve 2. - 4. ročníku ZŠ..
  • PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní