Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polák Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Současné pojetí vyučování českého jazyka na ZŠ. 2. Struktura a obsah RVPZV se zaměřením na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace. 3. Metody a formy práce, jazyková cvičení užívaná v hodinách českého jazyka. 4. Rozvržení jazykového učiva do jednotlivých období na 1. stupni ZŠ. 5. Lexikální a tvaroslovný pravopis na I. stupni základní školy, algoritmy, cvičení, hodnocení, 6. Učebnice a didaktické prostředky pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Orientace v současném pojetí jazykového vyučování v mateřském jazyce na ZŠ, vytváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Základní principy, metody, obsah výuky a metodické materiály, obsah učiva - osnovy, schválené učebnice, tematické celky v jazykovém vyučování na 1. st. ZŠ, úloha algoritmu, druhy jazykových cvičení a diktátů, hodnocení a klasifikace.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a používat základní literaturu oboru, - charakterizovat předmět český jazyk na I. stupni ZŠ a znát jeho specifické postavení v systému současného vzdělávání, a definovat jeho cíle, - orientovat se v RVPZV s důrazem na oblast Jazyk a jazyková komunikace (kompetence, rozvržení učiva apod., - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování a aplikovat je na vybrané učivo, - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro I. stupeň ZŠ a současných vzdělávacích dokumentech, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci. - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu a umět využít své schopnosti při opravě a klasifikaci vybraného jazykového učiva.
|
Předpoklady
|
Znalosti z obecné didaktiky a pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru. Docházka (90 %), průběžné úkoly: - znalost kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVPZV, ŠVP), - konkrétní ukázka vyvození gramatického učiva induktivní metodou, - vzorová příprava na hodinu věnovaná jazykovému vyučování, - charakteristika vybrané učebnice českého jazyka pro I. stupeň ZŠ, - charakteristika vybrané publikace zaměřené na aktivizační metody na I. stupni ZŠ. Další průběžné úkoly podle potřeby.
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
-
BAUER, A. (2000). Čeština na dlani.. Olomouc: Rubico.
-
BRABCOVÁ, R. a kol. (1990). Didaktika českého jazyka pro 2. - 4. ročník ZŠ.. Praha: SPN.
-
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha.
-
HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. (1990). Základy didaktiky českého jazyka pro 1. st. ZŠ.. Brno: MU.
-
HUBÁČEK, J. (1996). Čeština pro učitele.. Opava: OPTYS.
-
HUBÁČEK, J. Didaktika pro studující učitelství ve 2. - 4. ročníku ZŠ..
-
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
|